Musikundervisningen i grundskolan klarar inte Skolinspektionens granskning. Foto: TT

Musikundervisningen i grundskolan håller inte måttet

Uppdaterad
Publicerad

Stämsång, digitalt musikskapande och röst- och hörselvård. Det är några av de delar där musikundervisningen brister. Det visar Skolinspektionens nya granskning.

Skolinspektionen har gjort en kvalitetsgranskning av musikundervisningen i grundskolans årskurser 7-9. Resultatet visar att bara nio av de 30 granskade skolorna uppnår hela det centrala innehållet i kursplanen i musik.

Möjligheter till reflektion saknas

Några av de brister som granskningen pekar på är avsaknaden av verktyg för digitalt musikskapande, för lite undervisning i flerstämmig sång i olika genrer samt i röst- och hörselvård. På flera håll saknas också möjligheter till reflektion över det egna musicerandet och individuellt anpassade strategier för varje elevs musikskapande.

– Vi har också sett att man inte ges tillräckligt med tillfällen att kombinera olika uttrycksformer. Det kan till exempel vara att eleverna väljer ett musikstycke och att man använder det i en film eller för att visa bilder, säger Skolinspektionens generaldirektör Helén Ängmo till Kulturnyheterna:

– Just att kombinera olika uttrycksformer är också något av det som vi tycker skolan kan jobba med mer.

Ett av ämnena med minst undervisningstid

Musiken är ett av de ämnen som har minst undervisningstid i grundskolan – 230 timmar, jämfört med idrottens 500 timmar och svenskans nästan 1490 timmar.

Flera av lärarna som finns med i granskningen upplever problem med tidsbrist i undervisningen, alltför stora grupper och brist på tillgång till digitala verktyg. Några menar också att eleverna har för lite kunskaper med sig från mellanstadiet.

– I de skolor där vi ser hög kvalité på musikundervisningen uttrycks det med att de har en hög andel behöriga lärare, de kan också ha varit länge på skolan och hittat goda arbetssätt, säger Helén Ängmo, fortsätter:

– Men vi kunde också se att på de skolorna fanns god tillgång på olika instrument så eleverna kunde prova olika former att musicerande och det fanns också relativt goda möjligheter att undervisa eleverna i halvklass.

Två orsaker

Enligt utbildningsminister Anna Ekström (S) kan man dra två slutsatser ur Skolinspektionens granskning och orsaken till att musikundervisningen i skolan ser ut som den gör.

– För det första kan man tänka sig att det är så att många lärare i musik inte hinner med och att bristen på behöriga lärare spelar in. Men man kan också tänka sig att det centrala innehållet kanske är lite väl omfattande. Just nu ser Skolverket över det centrala innehållet i en rad ämnen för att se att de stämmer med verkligheten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.