De kallas ”Big Four”, eller ibland ”the four horsemen” – efter apokalypsens fyra ryttare i Bibeln, som förebådar mänsklighetens undergång.
Facebook, Amazon, Apple och Googles ägarbolag Alphabet. Facebook äger i sin tur Instagram och Google äger Youtube.
Tillsammans utgör dessa fyra företag en stor del av vår tids globala, digitala offenlighet.
Sent igår kväll svensk tid presenterade alla de fyra stora sina kvartalsrapporter, samtliga gör större vinster än förväntat.
”Rapporterna i sig är nästan ogreppbart bra”, säger sparekonomen Joakim Bornold till TT.
”Under ett kvartal som är det sämsta sedan 1930-talet för amerikansk ekonomi är det svårt att ta in hur bra rapporterna är. De här bolagen har gått från att vara riktiga börsstjärnor till att bli svarta hål som slukar allt i deras närhet.”
De fyra privatägda amerikanska nätjättarnas dominans har länge väckt oro hos både amerikanska och europeiska politiker, såväl som hos nationella aktörer inom media och kultur. Det är problematiskt, menar man, att företagen äger den digitala offentligheten och kan diktera villkoren för nyhetsförmedling, kulturens möte med publiken och ramarna för den fria debatt och offentliga samtal som är grundläggande för demokratin.
Inte minst kan nätjättarna tjäna pengar på att föra vidare attraktivt innehåll som andra framställt, och de kan utnyttja sin dominans för att pressa ner ersättningnivåerna till upphovsrättägare. Den pågående konflikten mellan Google och danska musikskapare handlar ett förslag att sänka ersättningarna med nära 70 procent.