Ny kommersiell pratkanal i radio

Uppdaterad
Publicerad

På måndagen startade Radio1, en ny kommersiell pratkanal i det analoga marknätet. En vanlig satsning utomlands men ovanlig i Sverige.

MTG Radio sjösatte på måndagen fem nya radiokanaler, fyra i det digitala nätet och en ny pratkanal i FM-bandet. Radio1 kommer från och med i dag att sändas lokalt i Stockholm.

– Det är ett stort steg att starta en ny pratkanal, vilket vi gör nu. I en nära framtid där en pratradiokanal ges möjlighet att via digitalradio nå hela landet, finns det kommersiell bäring i formatet, säger Christer Modig, programdirektör MTG Radio.

Enbart män som dragplåster

Kanalen kommer till största del att utgöras av debatt- och aktualitetsprogram. Medieprofilen Alex Schulman får äran att sända ett av de första programmen på premiärdagen.

-Det värsta är inte att fylla upp tiden med prat. Det värsta är att jag själv ansvarar för tekniken, skriver Schulman på sin blogg.

Frågan är dock hur pigg kanalens lineup är: Radio1:s dragplåster är i nuläget enbart män med bland andra Robert Aschberg, Gert Fylking och Hasse Aro vid mikrofonerna.

– Vi för fortfarande samtal med flera intressanta personer om att göra program i Radio1, säger Christer Modig i ett pressmeddelande.

Etablerat koncept utomlands

I länder som USA och Storbritannien har det i många år funnits en plattform för kommersiella radiokanaler med nyhets- och debattprogram.

I Sverige har dock de kommersiella pratkanaler lyst med sin frånvaro och aktörerna har princip enbart fokuserat på musik i olika genrer. Förutom nu nedlagda Radio Q, som sändes mellan 1993 och 1995, är MTG:s satsning det första kommersiella försöket att sända en pratkanal i Sverige.

Totalt kommer kanalen att sända sex timmar nyheter och sex timmar aktualitets-, sport- och debattprogram per dag med start klockan sex på morgonen.

Olle Gunn

olle.gunn@svt.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.