Nyhetsmorgon i TV4 får nu kritik från spelbranschen för att de inte märker upp sina skraplottsinslag som spelreklam. Foto: TT

Nyhetsmorgon i TV4 anmäls till Granskningsnämnden för skraplottsinslag

Uppdaterad
Publicerad

Bör skraplotter och spel om pengar i tv klassas som spelreklam? Det anser Branschorganisationen för nätspel, som nu anmält TV4:s Nyhetsmorgon till Granskningsnämnden. Anledningen är att de ser programmets mångåriga inslag – där tittare får spela på skraplotter – som otillåten spelreklam.

Branschorganisationen för nätspel, BOS, vill att statliga Svenska Spel beläggs med samma hårda restriktioner som deras privata motsvarigheter på internet  – som nätcasinon och bingosajter.

– Triss, Keno och Lotto marknadsförs aggressivt i morgonsoffor och familjeprogram, utan någon koppling till spelansvarsinformation, säger BOS generalsekreterare Gustaf Hoffstedt i ett pressmeddelande.

Spelreklam i kulturvärlden

BOS är kritiska till att skraplottsinslagen kantas av ”glädjescener och gratulationer” från programledare för ett nyhetsprogram, och att TV4 heller inte ger tittarna information om riskerna med spelmissbruk.

Tänker anmäla flera program

Som ett första steg anmäler BOS nu TV4:s Nyhetsmorgon till Granskningnämnden, då de menar att deras mångåriga lottoinslag, där tittare får skrapa Trisslotter, strider mot Radio och tv-lagen eftersom det inte tydligt redovisas som spelreklam.

Enligt Resumé planerar BOS även att anmäla fler spelinslag i TV4 med koppling till statliga Svenska Spel. Däribland Keno, Bingolotto, Vem vill bli Postkodmiljonär och ATG:s travprogram i TV4.

– Förfinansierade tv-program med enbart ett budskap – vinn pengar! – är marknadsföring och ska därmed regleras och bedömas utifrån den nya spellagens krav och intentioner, säger Gustaf Hoffstedt.

TV4 säger till Kulturnyheterna att de välkomnar en granskning av frågan, och säger också att majoriteten av deras spelinslag redan har granskats.

– Såväl konkurrenter som medborgare kan alltid anmäla oss till Granskningsnämnden. Mycket av detta har redan prövats tidigare, så nu är det upp till Granskningsnämnden att avgöra om de vill göra samma prövning en gång till, säger Charlie Forsberg, presschef på TV4, i ett sms till Kulturnyheterna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Spelreklam i kulturvärlden

Mer i ämnet