Recensionen kommer från ett Youtubekonto med ett klipp. Foto: Skärmdump Dagens Nyheters bioannonser

Okänd Youtuber presenterades som filmkritiker

Uppdaterad
Publicerad

Filmen Parning, om 90-talisters dejtingliv, har fått mestadels fina recensioner av filmkritiker. Men i annonsen för filmen finns även ett citat från ett Youtubekonto med endast en uppladdning.

– Han är i rätt målgrupp för filmen Parning, därför tyckte vi att det var bra, säger TriArts vd Eva Esseen Arndorff.

Många filmbolag marknadsför sina filmer med så kallade blurbar – citat ur recensioner som ska locka publik.

I annonsen för filmen Parning finns blurbar från recensioner publicerade i Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, TT, Moviezine, Kulturnyheterna, Filmtopp och till sist en okänd recensent vid namn Erik. 

Dagens Nyheter var först med att notera att personen som lämnat sitt omdöme ”helt saknar sökträffar på nätet och inte verkar bedriva någon filmkritisk verksamhet”.

– Det är en recension från Eriks Youtubekanal och han är i rätt målgrupp för filmen Parning, därför tyckte vi att det var bra, säger TriArts vd Eva Esseen Arndorff.

Bara ett klipp

Youtubekanalen har fem prenumeranter och endast ett uppladdat klipp – recensionen av Parning. Erik har dessutom fått sitt efternamn felstavat i annonsen. Något som Eva Esseen Arndorff inte var medveten om.

– Det måste blivit ett gravt typo (stavfel), det är ju ytterst genant och vi får be om ursäkt för det, säger hon.

Eva Esseen Arndorff berättar att personen bakom citatet i deras annons var på en förhandsvisning av filmen i förra veckan och att de valde ut citatet av många andra.

Klippet ska enligt TriArt ha dykt upp genom pressrapporter, där man letar efter sökord på filmen.

– Vi försöker alltid välja citat från olika delar av landet, vi vill ha en bredd av olika publikationer och röster. Vi vill inte ha samma röster hela tiden, säger Eva Esseen Arndorff.

Kulturnyheterna har varit i kontakt med Erik som säger att han fick reda på att han var citerad i annonsen först under måndagen, dagen efter den publicerats, men att han känner sig smickrad.

”Med tanke på att filmens målgrupp snarare kanske är yngre än äldre kanske mina åsikter ses som mer relevanta än en 'gammal kritiker', om du förstår vad jag menar. Sen har jag aldrig påstått att jag är filmkritiker”, skriver han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.