Det är inte Amadeusfilmen som fått nytt liv som opera, snarare tvärtom. Det här är det som Peter Shaffers pjäs och Milos Formans film bygger på. Dels utdrag ur Antonio Salieris egna operor, dels en liten rysk opera från förra sekelskiftet.
Den, i sin tur, bygger på en kort dialogpjäs av Pusjkin, skriven bara fem år efter Salieris död, och går ut på att han av avundsjuka mördar den mer geniala Mozart.
Det finns inte någon som helst sanning i det, men det har alltså varit en bra story i snart 200 år, och på Folkoperan får den vandra vidare. Det är en bra roll som Loa Falkman får bita i – med en hel del talade inslag vilket passar honom.
Avsnitten som bygger på Salieris egna operor – för övrigt inte alls med så dålig musik – har blivit till något snubblande nära buskis och studentspex. Som ju Loa Falkman med sin tajming och replik ändå kan göra till kvick komedi. Inte minst tillsammans med sin hovsångarkollega Hillevi Martinpelto, som här tar ut svängarna som en bästa Miss Piggy.
Ta del av hela recensionen i klippet.