Oskar Kroon debuterade 2018 och har skrivit tre barnböcker, varav en – Vänta på vind – blev belönad med Augustpriset 2019. Med sin nya bok Kärleken är att jag vill att du finns ger han sig in i en genre som enligt många i branschen befinner sig i en läsar- och utgivningskris: ungdomsboken.
– Att jag ville skriva om en tonårskille visste jag. Och det har jag velat göra ganska länge, just av den anledningen att det finns så mycket kul i tonåren att skriva om, säger Oskar Kroon.
Genre i kris
Boken handlar om femtonårige Werner som är med om en bilolycka där hans pappa, som sitter vid ratten, krockar med en flock vildsvin. Pappan hamnar i koma och Werners hund, Boye, försvinner. Werner klarar sig oskadd, men händelsen sätter honom ur balans och gör att han börjar se livet och relationer på ett nytt sätt.
– Han gör det som förväntas av honom och är i en sorts grabbroll. Men det som händer med Werner gör att han har möjlighet att ifrågasätta den där rollen, säger Oskar Kroon
Bland unga mellan tretton och arton år läser i snitt knappt åtta procent böcker eller tidningar dagligen, enligt den senaste upplagan av Statens medieråds rapport Ungar och medier. Det innebär en ny bottennivå sedan mätningarna startade.
Undersökningar visar också att ungdomsböcker säljer dåligt, och förlagen har de senaste fyra åren minskat sin utgivning av tryckta ungdomsböcker med nästan 40 procent.
”Synd, blir lite fattigare”
Men Oskar Kroon är inte intresserad av att försöka anpassa sitt skrivande till en genre som blir mer läst eller är mer lönsam.
– Jag skriver en bok och sen är det de på förlaget som bestämmer vilken ålderskategori den ska hamna i, säger han, och tillägger:
– Men det är klart att jag har tänkt på det. Folk har uppmärksammat mig på att det är en svår genre. Jag berättade om manuset för några bokhandlare som sa ”det där kommer du inte kunna sälja”. Då tänker jag ”synd, jag blir lite fattigare”. Men vad ska jag göra liksom?
Själva kategorin ”ungdomsbok” kan verka avskräckande för ungdomar som hellre vill bli sedda läsandes en ”vuxenbok”, tror Oskar Kroon. Samtidigt är det i ungdomsböckerna som de ungas liv speglas och får lov att stå i centrum.
– Jag kan ju inte sitta och tänka ”nu gör jag en god gärning som ger ut en ungdomsroman, trots att ingen vill läsa dem”. Men jag tycker att det är viktigt att det finns. Det måste finnas böcker för alla, säger han.