Foto: TT

På budgetfronten intet nytt

Uppdaterad
Publicerad

Politiker som grillar korv, åker tåg och river av en dans: Nu för tiden känner vi till i stort sett hela budgeten, innan den är släppt.

Men jippon och utspel i politiken förvånar inte längre.

Veckorna innan regeringens vårproposition blev offentlig pepprades debattsidor och forum med nyheter om var Sveriges pengar skulle hamna.

På det kulturpolitiska området var i stort sett alla stora satsningar redan kända på onsdagsmorgonen, när budgeten släpptes.

”Får mer uppmärksamhet”

Kronorna till bibliotek och regional kultur var flera veckor gamla nyheter. Liksom pengarna till kultursatsningar i miljonprogramsområden.

– Det är en klassisk mediestrategi, för att få mer uppmärksamhet för sin budget under längre tid, säger Kajsa Falasca, forskare om politisk kommunikation.

– Man presenterar budgeten i små bitar istället för att släppa hela tjocka budgeten på en och samma gång, och gå en klassisk budgetvandring.

Utarbetad mediestrategi

Att politiker gör happenings och slår på stora debattrumman för att få medialt genomslag för sina idéer är ingenting nytt, men har ökat de senaste åren, enligt Kajsa Falasca.

Någonting hände när Alliansen bildades.

– Det blev tydligt när de började skapa happenings och fototillfällen för att presentera olika saker. När Alliansen kom till makten hade de kanske en mer utarbetad mediestrategi. Men det ör ett symptom på att media styr mer och mer av kommunikationen i samhället, säger hon.

En klassiker är Alliansens korvgrillning.

– Första gången gick det jättebra, och andra inte bra, för att man inte hade så mycket att presentera. Då är det onödigt att göra en happening, för då får den bakslag.

Alliansens korvgrillning utspelade sig i småländska Maramö, Annie Lööfs (C) hemort.

Partiledarna småhånades i flera fronter för att ställa till med onödigt jippo.

– Skriverierna handlade mer om upplägget, att alla journalister åkte dit, säger Kajsa Falasca.

Finns risker

När det gäller nuvarande regering, och kulturminister Alice Bah Kuhnke, har utgångsläget ur en nyhetssynpunkt varit bra, tror hon.

– Alice Bah Kuhnke har synts mycket i media. Det beror antagligen både på att hon har gjort sig tillgäng och att hon ansvarar för viktiga frågor just nu. Vi har till exempel ett mediesamhälle som förändras drastiskt med lokalredaktioner som lägger ner och flera utredningar som handlar och medier och mediernas roll. Hon är också den ”oväntade ministern” i den nya regeringen, säger Kajsa Falasca.

Regeringens strategiska utspel inför släppet av vårbudgeten, innebär risker, tycker hon.

– När man bara släpper smådelar, och medierna gör nyheter av det, missar man vilka områden det inte satsas på. Det finns ingen helhet. På kulturområdet till exempel är det känt att man satsar på bibliotek, men innan du har sett hela budgeten vet du inte om det sker på bekostnad av någonting annat, säger Kajsa Falasca.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.