Roskildefestivalen 2003. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT

Brexitannons får kritik av rejvare

Uppdaterad
Publicerad

Tory-partiet i Storbritannien har delat en annons tänkt att likna en rejv-reklam för att propagera för brexit. Detta har fått brittiska rejvare att höja på ögonbrynen eftersom Tory-partiet var med och stiftade en lag 1994 som användes för att förbjuda utomhusrejv.

Flera stora elektroniska musikproducenter har sedan tidigare gått ut och öppet visat sitt motstånd till Storbritanniens utträde ur EU – och nu mot Tory-partiets ”appropriering av rejvscenen”.

Musiker som Mat Dryhurst, Mina, Butterz och Elijah menar att brexit snarare än att gynna landets elektroniska musikscen kommer att hämma den.

Musiken i annonsen kommer från den svenska musikern Jones Meadow via musiktjänsten Epidemic sound där man kan ladda ner musik utan betala royalty-avgift. Det betyder att Epidemic sounds artister säljer sin upphovsrätt till företaget.

Jones Medow skriver till Kulturnyheterna:

”Detta hände utan min vetskap och jag vill inte ha någonting med detta att göra”.

Epidemic Sound tar nu till sig av kritiken.

– Vi tar våra musikers moraliska rättigheter på stort allvar och arbetar nu med Jones Meadow för att försäkra oss om att hans musik inte används på något sätt som kan kompromettera den rätten, skriver Oscar Höglund, VD för Epidemic sound, i ett mail till Kulturnyheterna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.