Foto: Pressbild Örebro länsteater/Daniel Andersson

Recension: Imorgon är nu

Uppdaterad
Publicerad

Under 1900-talet genomgick många svenska städer en smärtsam omvandling från industri till handel och tjänster. Ett tydligt exempel: Örebro. I helgen var det premiär för pjäsen Imorgon är nu på Örebro länsteater. – Likt en roulettekula som landar i sitt hjul, landar vi här i olika tider, säger Kulturnyheternas teaterkritiker Anna Hedelius.

Under fyra timmar skildras hundra år av Örebros historia genom generationer av livsöden under ett sekel av stora och ständiga förändringar. En berättelse skriven av dramatikern Lucas Svensson och i regi av Malin Stenberg.

– Vi rör oss över platser och tider, från Örebro till Chicago och tillbaka, genom decennier. I pjäsens värld kan i morgon vara nu, precis som titeln säger. Likt en roulettekula som landar i sitt hjul landar vi här i olika tider, men på spelplanen finns alla andra tider och gestalter ständigt närvarande, säger Anna Hedelius.

Från skocentrum till universitetsstad

Imorgon är nu skildrar hur världskrigen bryter ut och folkrörelser växer fram, med frikyrkor och storstrejker, klassresor och den stora emigrationen till USA. Det är människors kärlek och sorg, det stora och det lilla – allt medan Örebro förvandlas från Sveriges skocentrum till universitetsstad. 

– Utgångspunkten är Örebro län, men det här skulle kunna utspela sig i nästan vilken svensk stad som helst, säger Anna Hedelius:

 – 1900-talets utmaningar har varit desamma – svält, världskrig, förändrade arbetsvillkor, den socialdemokratiska ideologin som inger hopp, men också hopplöshet när förändringen går långsamt.

”Saknar gestaltningen”

Går allt det här att berätta i en och samma pjäs?

– Ja och nej. Den kollektiva berättelsen går ut litegrann över individerna. Hade det här varit en bok hade det varit en rysk roman där karaktärerna är presenterade i inledningen. Scenens utmaning blir att presentera karaktärer, platser och tider utan att det bryter av skeendet, säger Anna Hedelius:

– En ambulerande berättarröst löser det problemet. Men i första akten saknar jag gestaltningen. Här berättar man om kyssar utan att kyssas, om samtal och möten utan att mötas.

Se hela recensionen i klippet här nedan

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.