Recension: Halvdan satir i komedisatsningen Space force

Skaparen av The office och Parks and recreation har samlat skådisar från 2000-talets roligaste och/eller populäraste komedier i rymdkomedin Space force. Tyvärr vacklar serien mellan vardagsnära igenkänningshumor och politisk satir och lyckas inte riktigt med någon av dem.

2018 meddelade president Trump att han ämnade skapa en ny gren av det amerikanska försvaret som skulle fokusera på rymden och Space force är serieskaparna Greg Daniels och Steve Carells förslag på hur det skulle kunna se ut.

Steve Carell spelar Mark Naird, en högt uppsatt general inom flygvapnet som får ansvar för att leda den nya rymdstyrkan. Internet och Twitter som styrs via satelliter måste skyddas mot främmande makter och månen ska intas för att uppnå ”totaldominans i rymden”.

serierecension

Space force verkar ha hämtat mycket inspiration från tv-serien Veep där Vita huset skildras mindre som en väloljad maktmaskin och mer som en plats där icke- till halvkompetenta narcissister utkämpar småaktiga strider för inflytande och rampljus. Här har Vita huset blivit försvarsmakten och ambitionen tycks vara att lägga sig någonstans mellan Veeps vassa satir och den vardagsnära igenkänningshumor som Greg Daniels tidigare sysslat med i (amerikanska) The office och Parks and recreation.

Tyvärr hamnar det någonstans i mitten, vilket i det här fallet betyder varken eller.

Gemensamt för de flesta lyckade komediserier är att man ofta börjar med en relativt okänd skådespelarensemble. Här har man byggt ett sorts all star-lag med skådisar från 00- och 10-talets komedieserier: Steve Carell (The office), Lisa Kudrow (Vänner), Ben Schwartz (Parks and recreation), Jimmy O Yang (Silicon Valley), Dan Bakkedahl (Veep) och dessutom John Malkovich. Flera av dem har fått en urvattnad ny variant av sina tidigare rollerfigurer och det bäddar mer för besvikelse än stjärnglans. Och att underanvända Lisa Kudrow på det sätt som görs här borde vara förbjudet.

Helhetsintrycket av Space force är ett lite flåsigt försök att göra allt på en gång: Månuppdraget, samtidsreferenser, en gripande familjehistoria och ett flertal halvtaffliga sidospår och romanser. Det är inte jättekul, men det är inte heller katastrof. Den inledande Dr Strangelove-inspirerade rundabordetscenen är kul, Steve Carells förmåga att på ett komiskt sätt ta förnedring på förnedring med ett stenansikte funkar, även om man sett det förr och ap-stronautscenen i avsnitt två är riktigt rolig – ett godkänt tidsfördriv för den som redan plöjt alla säsonger av Veep.

Space force visas på Netflix f o m 29 maj.

Space force

Av: Greg Daniels och Steve Carell