Tv-recension: The great är dräpande rolig och likgiltig

Katarina den storas liv har åter blivit tv-serie – denna gång med The favourite-manusförfattaren Tony McNamara vid rodret: resultatet är en välskriven, rolig, men aningen fadd kostymfars.

Katarina den stora är känd för att ha konspirerat mot sin make och därmed tagit makten över Ryssland och för att ha haft många älskare. Hennes livsöde har genererat två tv-serier på mindre än ett år. Den första, Catherine the great med Helen Mirren, var ganska tråkig, nu kommer The great med Elle Fanning som är ganska rolig.

Bakom serien står Tony McNamara, som tidigare gjort en pjäs om den ryska regenten och skrivit manus till Yorgos Lanthimos kostymfilm The favourite. The favourite, The great och Jane Austen-filmatiseringen Emma från tidigare i år markerar en trend av kostymkomedier snarare än drama. Man fokuserar på det absurda i hierarkierna och konventionerna i hovet eller adeln.

I The great möter Katarina den stora sin make Peter för första gången. Hon är en naiv tonåring med en romantisk bild av äktenskap och sex, men med drömmar och visioner om bildning och upplysningsideal. Hon möts av en studentikos mardröm till gemål. Peter är son till Peter den store och drivs av allvarliga mindervärdeskomplex som yttrar sig i att han ligger runt, jagar tjänare runt slottet och kallar dem fetto och har sin döda mammas skelett i ett glasskåp. ”Ingen är som mamma” lyder förklaringen.

The great har många förtjänster. Nicholas Hoult i rollen som Peter har perfekt komisk tajming och påminner om Hugh Grant (skitstövelåren på 2000-talet, inte romcomåren på 90-talet), men minus charmen. Elle Fannings naivitet slipas snabbt ner, men är fortsatt ideologisk och hoppfull om en bättre framtid utan att bli ensemblens tråkmåns i en mängd av färgstarka biroller.

McNamaras manus utmärks av välskrivet dräpande oneliners levererade av skådisarna på ett avmätt torrt vis (som vi kommit att förknippa med brittisk humor, även om McNamara är australier). Tyvärr är det även en del av problemet med serien. Det är kul – men rollfigurernas humoristiska likgiltighet lägger bitvis sordin på spänningen i hovets många intriger och komplotter.

Efter ett par avsnitt har den ”skojiga chockeffekten” av att ordet ”fucking” dyker upp i det ryska hovet lagt sig och lite mer genuin spänning hade behövts för att upprätthålla intresset under de tio timmar serien omfattar.

Recensionen avser sex avsnitt av totalt tio. The great visas på HBO Nordic med start 16 maj.

The great

Serieskapare: Tony McNamara