”Vi tar kritiken på fullt allvar”, säger Niklas Lundell på skivbolaget Woah Dad. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Robyn-festival anmäls till Konsumentverket

Publicerad

Vissa tvingades stå i kö i tre timmar – utan att få sin pizzaslice. Nu anmäler upprörda besökare Robyns endagsfestival i Stockholm till Konsumentverket. Arrangören Woah Dad säger att man tar till sig av kritiken.

I helgen rapporterade SVT Nyheter om vrålhungriga Robyn-fans och deras ilska mot endagsfestivalen Smash fest x Robyn. Festivalen marknadsfördes som ”en helhetsupplevelse” med ”fantastisk mat”.

Men när krutröken lagt sig vittnade många besökare om hur de köat i timmar – somliga utan att få mat. Många valde att ta ut sin ilska på Facebook både under lördagen och söndagen.

Nu har festivalen anmälts till Konsumentverket, som enligt uppgift till SVT Nyheter i skrivande stund har fått in fem anmälningar.

Anklagas för falsk marknadsföring

Förutom ilskan mot utebliven mat uppger anmälarna att de kände sig otrygga på grund av trängseln, att lamporna bitvis slutade fungera och att till och med vattnet tog slut.

”Man fick inte ta med sig mat eller dricka in på området, och man fick inte heller lämna området tillfälligt för att köpa mat. Alla besökare som ville se den artist de betalat för (Robyn) var alltså tvungna att stå upp i flera timmar utan vatten och mat. Om detta är inte är falsk marknadsföring vet jag inte vad falsk marknadsföring är”, skriver en person.

”Tar kritiken på fullt allvar”

Arrangören, skivbolaget Woah Dad, har tagit del av de upprörda kommentarerna och håller just nu på att genomföra en utvärdering av festivalen.

– Vi tar kritiken på fullt allvar. Det är uppenbart saker som vi behöver se över och vi måste få utvärderingen klar så att vi får all fakta på bordet innan vi tar beslut till åtgärder, säger Niklas Lundell, en av skivbolagets grundare.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer