Med ny lag kan data om användare av sociala medier lagras. Kritiker ser det som en utveckling av censuren. Foto: TT

Rysk lag kan strypa sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Ryska duman har godkänt ett nytt lagförslag som kritiker ser som en attack mot sociala medier.

Om lagen blir verklighet tvingas sajter som Facebook att lagra all data om ryska användare i Ryssland, annars kan de blockeras.

Enligt Kreml handlar det om att skydda användarnas personuppgifter. Men många ser det som ett sätt att tysta den kritik mot president Putin som florerat på sociala medier.

– Det egentliga syftet är att tysta folk, att införa censur i landet och skapa en situation där IT-företag inte kan existera och fungera normalt, säger internetexperten och bloggaren Anton Nossik till Reuters.

Ett påtryckningsmedel

Enligt lagen måste alla sajter som hanterar uppgifter om ryska medborgare förvara dem på servrar placerade i Ryssland. Om lagen antas av överhuset tvingas företag som Google, Facebook och Twitter underkasta sig kraven senast september 2016 – annars kan sajterna stängas i Ryssland.

Samtliga tre sajter har under den senaste tiden varit under press från myndigheterna, som velat blockera innehåll som de anser varit olagligt.

Ilja Ponomarev, den enda ledamöten av duman som röstade emot annekteringen av Krim, säger till Financial Times att lagen kommer att användas som ett sätt att utöva påtryckningar mot Google och Facebook.

”Vill låsa in oss”

Många fruktar att lagen är det första steget mot att skapa ett stängt och styrt internet, som myndigheterna kan kontrollera och övervaka. Men den kan också slå hårt mot landets företag.

– De vill ha tillbaka hela järnridån, med allting skrivet på papper, som i Sovjet. Det känns som att duman vill låsa in oss i en pansarcell för att skydda oss, men utan att fråga om vi behöver det, säger Vladimir Kantorovitj, vice ordförande för en lobbyorganisation för ryska researrangörer, till AFP.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.