Beyoncé tog ställning på MTV Music Awards 2014. Foto: TT

Så sammanfattas sexism-året 2014

Samtidigt som kvinnor har fått ta större plats i medier breder sexism och objektifiering ut sig, menar organisationen Representation project.

Den amerikanska organisationen Representation project har sammanfattat 2014 i en video som visar både feminstiska framsteg och sexistisk objektifiering i medierna.

Under 2014 hade kvinnor framträdande roller i storfilmer, de frontade magasin och kändisar kom ut som feminister.

”Måste bekämpa stereotyper”

Men, utvecklingen till trots, visar Representation project på hur både kvinnor och män objektifieras i allt från hamburgerreklamen till datorspelet till Emmy-scenen.

”Vi måste alla – män och pojkar, kvinnor och flickor – bekämpa skadliga stereotyper och kräver bättre representation i våra medier och kultur i stort”, skriver organisationen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Medier

Mer i ämnet