Åsa ”ShitKid” Söderqvist Foto: Noella Johansson/TT

ShitKid: Jag är väl kanske lite kaxig och dryg

Publicerad

Under fredagen går Manifestgalan av stapeln, galan som prisar artister som ges ut av oberoende skivbolag. En av de nominerade till Årets rock är ShitKid. En artist som i klassisk punkanda gör vad som faller henne in.
– Jag ville ha ett ganska oseriöst namn för då kunde jag vara oseriös, säger hon till Kulturnyheterna.

25-åriga Åsa ”ShitKid” Söderqvist har på kort tid blivit ett namn i musikvärlden. Hon har släppt massor med låtar, tre ep:s och i höstas kom debutalbumet Fish. En platta som alltigenom givits lovord av kritikerkåren.

Och i mars ska hon åka till Austin, Texas, för en spelning på den amerikanska festivalen South By Southwest.

– Attitydmässigt är det punk eller rock, säger Åsa Söderqvist om musik. Men hon kallar inte sig själv för punkare:

– Jag är väl kanske lite kaxig och dryg, så det kanske är lite punkigt. Men jag skulle inte säga att jag är punkare. Jag är ganska hel och ren ändå. Gillar att städa typ, säger hon.

Skämdes i början

Åsa Söderqvist hittade sin metod att göra musik när hon kom över ett gammalt ljudkort. I början skämdes hon för hur det lät – men modet att ta ut svängarna har växt med framgången.

– Först spelar jag in trummorna från min synt, sen sitter jag och jammar fram gitarren och i slutet brukar jag improvisera fram sången, berättar hon.

Växande fanskara

Åsa Söderqvist har en stadigt växande fanskara. Däribland ingen mindre än Iggy Pop. Men just den gamle punkens gudfader är ingen hon själv lyssnar på särskilt mycket.

– Jag lyssnar väldigt mycket på Zara Larsson och Sigrid. Sen har jag alltid lyssnat på Pink, Britney, Christina Aguilera, och, fortsätter hon:

– Jag tänker ju ofta på dem när jag sjunger in saker, men sen blir det ju inte riktigt så i slutändan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer