Skivrecension: The forgotten ones – Sabina Ddumba

Uppdaterad
Publicerad

Sabina Ddumbas andra album är något annat än debuten. På The forgotten ones breder hon självsäkert ut sig med välvalda gäster, även om det blir lite för finfixat ibland, skriver Kulturnyheternas Per Sinding-Larsen.

Det snart 5 år gamla första albumet – Homeward bound – är oslagbart i sin härliga, debutantiga och fartblinda ambition att visa hela världen att en ny och oslagbar röst är här för att både trona och stanna.  

Tänk att den unga körsångerskan som fick oss att häpna i vårt program Sinding Sessions 2012 med Adam Kanyama bar på superkrafter som dessa.  

musikrecension

Albumet med hits som Not too young och Effortless är stundtals både dramatiskt och fyllt av intensitet. Men, det blev också lite väl sökande och spretigt sett till helheten.  

The forgotten ones är något annat. Här möter vi en sångerska som blivit några år äldre och som inte stressat sig fram i skapandet av allt det som landat i hennes andra fullängdare. Sedan 2019 har hon släppt några spår som sedan pusslats ihop till albumet. På vägen har hon blivit folkkär i stora radio- och TV-program där hon berättat om sin uppväxt utan mamma.  

Tillsammans med producenter som framförallt Mats MASAKA Sandahl, Pontus Persson och John Alexis har hon jobbat ihop 15 spår till något som både är väl sammansatt och framfört. Ja, det blir nästan lite för perfekt på några spår.  

Men det glömmer jag snart. Sabina Ddumba visar självsäkert upp en musikalisk bredd utifrån den soulpop som hon trivs bäst i. 

Gamla pianoballaden 4 life (skrevs 2014) är en sann hjärtekrossare och på reggaedoftande Can't stop loving you glider hon skönt och säkert med stämman som en glimt till idolen Lauryn Hill som hon bär som tatuering.

Sedan kommer alla spännande sammarbeten. Sabina Ddumba har inte nöjt sig med sina inhemska kollegor utan gästas av afrostjärnor som Kojo Funds från London och nigerianske Mr Eazi. Deras möten känns självklara.  

Det gör också Coast där Sabina får elegant sällskap av en annan albumaktuell röst – en som också blivit mer tillfreds med sig själv – Cherrie.  

Ett bättre bevis på att det inte råder någon regeringskris på den svenska soulpopscenen finns inte. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

musikrecension

Mer i ämnet