Projektet Stugan ska få speldrömmar att blomma ut i svensk sommarstugemiljö. Foto: Dennis Hansen/StuganVisa alla (2)
Visa alla (2)

Sommarkollo ska ge nästa Minecraft

Uppdaterad
Publicerad

Spelutvecklare från hela världen samlas nu i en svensk sommarstuga för att ta fram nästa stora spelsuccé, med stöd från några av den svenska spelindustrins största namn.

Den svenska spelindustrin går just nu för högtryck: Miljonsäljande succéer som ”Minecraft”, ”Candy Crush Saga” och ”Battlefield”-serien har lett till att Sverige numera åtnjuter en internationell tungviktarstatus och har fått en ny industri med miljardomsättning.

Nu vill flera av de tyngsta namnen inom det svenska spelundret hitta nästa internationella spelsuccé. I dag lanseras därför projektet Stugan, ett två månader långt sommarkollo som samlar lovande spelutvecklare från Indien, USA, Australien och Sverige.

– Vi vill möjliggöra för nya talanger att nå ut till en stor publik, och hoppas att hitta en ny succé, säger Oskar Burman, chef på Rovios svenska avdelning, den finska spelstudion som tog fram det miljardsäljande spelet ”Angry Birds”.

Sommar i spelsverige

I sommar kommer därför 23 spelutvecklare att spendera åtta veckor i en stugby vid sjön Runn utanför Falun, med målet att ta fram 15 nya speltitlar. Namnet på projektet kommer från det första kommersiella dataspelet i Sverige, ”Stugan” från 1977.

– Vi ville ha en svensk prägel på det. Man kan jämföra idén med Andy Warhols ”The Factory” i New York, han samlade konstnärer som jobbade ihop och gjorde bra saker. Vi vill skapa myten om en svensk stuga där magiska saker händer och bra spel blir till, säger Oskar Burman.

Idén är hämtad från grundarnas egna bakgrund: Flera av nyckelfigurerna i dagens svenska spelindsutri började själva i liten skala. I källare, lägenheter och sommarstugor knackades koden fram till en hantverksskicklighet som lett till miljonsäljande spelsuccéer som ”Minecraft” och ”Cities: Skyline”.

– Sverige är redan ett av de mest prominenta länderna vad gäller spelutveckling. Vi vill bygga vidare på det varumärket: ”Sitt i sverige och bygg spel!” Vi har själva lyckats i den här branschen, och funderar nu på hur vi kan ge tillbaka till gräsrötterna, säger Oskar Burman.

Deltagarna kommer att coachas av bland andra Jens Bergsten från Minecraft-utvecklaren Mojäng, Tommy Palm med bakgrund i Candy Crush Saga-studion King och Karl-Magnus Troedsson från Battlefield-skaparna Dice. Spel som sålt i respektive drygt 60, 70 och 50 miljoner exemplar.

Alla har gått in med egna pengar för att göra det ideella projektet till verklighet, samtidigt som statliga Vinnova bidragit med en halv miljon kronor.

Rymdmask och katt och råtta-lek

Izzy Cramp och Laura Stokes har kommit från Australien för att utveckla sitt intergalaktiska prinsess-spel för mobiler.

– Du är en 14-årig tjej som råkar bli uppäten av en gigantisk rymdmask och hamnar i en annan dimension, säger de båda barndomsvännerna i mun på varandra.

Att få utveckla sitt spel i Stugan ser de som en fantastisk möjlighet.

– Vi har ganska dålig arbetsmoral hemma, så här kommer det bli bra att lära sig rutiner, säger Izzy Cramp. Hennes dröm är att prinsess-spelet ska bli så pass stor framgång att det ger henne möjlighet att starta en spelstudio hemma i Australien.

Lika entusiastisk över att få spendera sommaren i Dalarna är Tanmay Cwinchkar från Mumbai. Han utvecklar ett e-sportspel som är en katt och råtta-lek om diamanter och skulle definitivt kunna tänka sig en framtid inom svensk spelindustri i framtiden.

– Var jag bor är inget problem för mig, bara jag får jobba med att utveckla spel, säger han.

– Om jag gör det i Indien eller här i Sverige spelar inte så stor roll.

”Goda chanser att lyckas”

Thomas Arnroth, speljournalist på Kit och SVT:s Gomorron Sverige, är entusiastisk till projektet.

– Det här är idel kända namn som ger stor tyngd. Det känns både fint och lite ovant, och är nog ett tecken på att spelbranschen har mognat. Den törs inse att visst, man gör nöje och roliga saker, men man är också en viktig kultursektor som tar sig själv på allvar, säger Thomas Arnroth.

Hur ser du på möjligheterna att de lyckas hitta en ny succé?

– Det beror på vad man menar med succé. Men de har valt ut utvecklare de tror på. Att de kommer kunna presentera ett antal spel som lyckas på ett eller annat sätt är helt säkert. Sen kan förstås de som är riktigt duktiga bli erbjudna jobb på de här studiorna. Så det är ett fönster för mycket, säger Thomas Arnroth. 

Bygger för framtiden

Spelutvecklarna i Stugan-projektet får behålla rättigheterna till sina spel, och sponsorerna tar inte ut en egen procent av intäkterna, som annars är vanligt i liknande projekt. I stället hoppas Oskar Burman på att projektet ska bidra till bilden av Sverige som ett spelmecka.

– Det skulle vara en otrolig fjäder i hatten om de lyckas, då skulle Stugan få ett enormt genomslag som man kan bygga ännu mer på i framtiden. Vi hoppas förstås också att de väljer att stanna i Sverige och jobba på sina spel här, säger Oskar Burman.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Projektet Stugan ska få speldrömmar att blomma ut i svensk sommarstugemiljö. Foto: Dennis Hansen/Stugan
Oskar Burman, Jana Karlikova och Tommy Palm är drivande i Stugan-projektet. Foto: Stugan