SVT backar om samarbetet mellan spelföretaget Maria casino och Melodifestivalen. Foto: Anders Wiklund/TT-Skärmdump

SVT backar: Spelbolag kommer inte att få sponsra Melodifestivalen

Uppdaterad
Publicerad

Spelbolag kommer inte att få sponsra Melodifestivalen från och med år 2020. Det meddelar SVT:s vd Hanna Stjärne i ett pressmeddelande:

– Eftersom spelannonseringen i samhället kraftigt ökat i omfattning och SVT på flera evenemang har många barn i publiken inskärper vi nu vikten av restriktivitet.

Maria Casinos sponsring av Melodifestivalen har väckt etiska frågor, något som det skrivits om tidigare i bland annat Dagens Nyheter.

I pressmeddelandet från Hanna Stjärne står det så här:

”Bakgrunden är att en omreglering av spelmarknaden i Sverige gjort att fler spelbolag kan skaffa licens. I och med det finns inga formella hinder för något spelbolag med licens att sponsra SVT:s evenemang (...). I de fall där SVT kan styra alla delar, som i fallet med Melodifestivalen, kommer vi avstå helt från att ha spelbolag som sponsorer från och med turnén 2020.”

Men årets Melodifestival kommer fortsatt att sponsras av spelbolaget Maria Casino. Maria Casino, som genom den nya lagen blev ny sponsor för Melodifestivalen 2019, har ett pågående avtal vilket kommer att respekteras. Det innebär att spelbolaget kommer att synas i arenorna under turnén i år. Det ska däremot aldrig ha varit aktuellt att visa företagets sponsorskyltar i tv-rutan.

”Hoppas fler går samma väg”

I samband med SVT:s sportevenemang råder redan i dag restriktivitet, skriver Hanna Stjärne i pressmeddelandet, och SVT ser just nu över hur man kan skärpa regelverket ytterligare.

Henrik Armus är ordförande i Spelberoendes riksförbund. Han tycker att det i dagsläget är för mycket spelreklam i tv, tidningar och radio och tycker att Hanna Stjärnes beslut är bra.

”SVT tar nu ett stort samhällsansvar. Jag hoppas att fler går samma väg”, skriver han till Kulturnyheterna.

Dersim Sylwan, kommersiell chef för Unibet där ett av varumärkena är Maria Casino, beklagar SVT:s beslut.

– Det är beklagligt att SVT fattar ett beslut innan de har utvärderat årets turné. SVT har tidigare sagt att de skulle följa utslaget av den nya lagen och utvärdera det i slutet av 2019. Melodifestivalen är en fest för alla men vår målgrupp är ju uteslutande personer över 18 år och vi kommer under turnén vidta de åtgärder som krävs för att all aktivering på plats endast vänder sig till den målgruppen.

Hur gör ni det?

– Ett exempel är att man har tagit bort möjligheten till aktivering på matinéföreställningarna där det är en större andel under 18 år, säger Dersim Sylwan till Kulturnyheterna.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.