Lena K. Samuelsson är publisher på Aftonbladet. Foto: TT

Stort sparpaket på Aftonbladet – 50 tjänster påverkas

Uppdaterad
Publicerad

Under onsdagen aviserade Schibsted, som äger Aftonbladet och Svenska Dagbladet, att koncernen ska spara 500 miljoner norska kronor. Sparpaketet kommer att påverka 50 tjänster på Aftonbladet, enligt uppgifter till SVT.

– Jag hoppas och tror att vi kan hitta goda lösningar och att vi kan få lösningar för frivillig avgång, säger Lena K Samuelsson, publisher för Aftonbladet, till Kulturnyheterna.

Bakgrunden till beskedet är en hårt drabbad annonsmarknad, bland annat i spåren av den pågående coronakrisen. Mediebolaget Schibsteds annonsintäkter har till exempel sjunkit med 18 procent under årets första kvartal.

”Hoppas på lösningar för frivillig avgång”

– Aftonbladet är starkare än någonsin journalistiskt, vi slår rekord på rekord, både när det gäller läsare, lyssnare och tittare, vi ser en stark tillväxt inom olika områden. Men det räcker inte för att kompensera för en väldigt utmanande annonsmarknad, säger Lena K Samuelsson, publisher för Aftonbladet, till Kulturnyheterna.

Enligt tidningen behöver man nu spara 100 miljoner kronor, och 50 tjänster kommer att beröras innan 2021.

– Vi kommer ta fram en ny organisation med 50 tjänster färre, den ska nu processas och förhandlas. Exakt hur vi ska gå tillväga kan jag inte säga i dag. Jag hoppas och tror att vi kan hitta goda lösningar och att vi kan få lösningar för frivillig avgång, säger Lena K Samuelsson.

”Var staten är i det här läget?”

Johan Stambro, reporter på Aftonbladet- tv och fackklubbsordförande, berättar att merparten av de femtio tjänsterna kommer att vara redaktionspersonal och han är uppgiven efter beskedet.

– Vi har ju slitit som djur för att bevaka corona, och vi har besöksrekord utan dess like men samtidigt har vi färre annonsörer så det är klart att det känns som ett dråpslag, säger han och fortsätter:

– Jag blir uppgiven över hela mediebranschen som går på knäna. Jag undrar var staten är i det här läget. Det är en demokratisk fråga: ska vi ha oberoende media och hur ska vi stötta dem? Vad kan staten göra för mediebranschen, det undrar jag.

Svenska Dagbladet berörs

Sparpaketet går brett genom hela Schibstedkoncernen, som äger både Aftonbladet och Svenska Dagbladet.

Enligt Thomas Berglund, representant för fackklubben på SvD, meddelade koncernens norska ledning under morgonen att hela Schibsted news media ska spara ytterligare 200 miljoner norska kronor, utöver ett tidigare sparkrav på 300 miljoner. Det utökade sparkravet aviserades i samband med att koncernen presenterade sin kvartalsrapport.

Enligt Berglund kommer det utökade sparkravet främst att påverka Aftonbladet, SvD har inte ännu fått några direktiv på hur det kommer att påverka dem, men enligt Thomas Berglund kommer inga tjänster försvinna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.