I oktober ger sig Suranjana Ghosh ut på sverigeturné med gruppen Teental. Tanken med projektet är att ta ett instrument som är starkt förknippat med traditionell indisk musik och kombinera det med västerländsk jazz. Något som Suranjana är ensam om att göra.
-Budskapet med projektet är att visa att musik är ett världsspråk. Jag känner inte till någon annan som använder tablan på det här sättet, säger Suranjana Ghosh.
Mötte motstånd
Traditionellt sett har instrumentet använts som mer av ett ackompanjerade instrument eller en takthållare. När Suranjana Ghosh började använda tablan på ett nytt sätt mötte det motstånd. Starten på karriären i Indien var svår och motsträvig men det förändrades när hon kom till Sverige 2001.
-Det var tufft men när jag kom hit förstod jag att jag också är en egen person och att jag kan göra vad jag vill.
Mixar indisk musik med jazz
I Teental ingår bland annat jazzmusikern Jonas Knutsson som beskriver mötet med musikstilarna som lärorikt.
-Det har varit jätteroligt. Vi har ju den här grejen i Europa med ackord till exempel och i klassisk indisk musik finns inte det utan man jobbar med skalor och rytmik, säger Jonas Knutsson.
Historiskt sett har man alltså inte skrivit ner musiken på papper i Indien. Suranjana Ghosh tar sig an de olika musikgenrerna genom att lyssna noga och improvisera till det hon hör.
-Inom indisk musik så spelar vi utifrån minne, vare sig det är om jag spelar med rock, jazz, kyrkorgel, folkmusik eller blues. Och det är procedur för mig, att hitta det som passar. Det jag spelar till klassisk indisk musik spelar jag inte till västerländsk jazz, till exempel, säger Suranjana Ghosh.