Annonser från ett 30-tal stora svenska varumärken ska ha visats i samband med Youtube-videor som innehåller droganvändning, rasism och barn med automatvapen. Det visar en granskning som tidningen Resumé har gjort. Inget av de drabbade företagen har haft kännedom om att deras annonser förekommer i videor med olämpligt innehåll.
Stoppar all annonsering
Sex av dessa företag väljer nu att stoppa all annonsering på Youtube, däribland SF studios, Storytel, Ö&B och Apoteket hjärtat.
– Det är förstås helt oacceptabelt. Allt vi gör på Apotek Hjärtat handlar om att hjälpa våra kunder till bättre hälsa och välbefinnande, därför vill vi självklart inte att vår reklam ska synas i helt motsatt sammanhang, säger Apoteket hjärtats marknadschef Fredrik Kullberg till Resumé.
Flera av de drabbade företagen har initierat utredningar kring vad som har hänt och uppger att det är oklart ifall deras annonsering på video-plattformen kommer att återupptas i framtiden.
Youtubes hantering av företagsannonser har kritiserats flera gånger tidigare, bland annat ska företagsreklam ha visats i material där barn sexualiseras.