Foto: Jessica Gow/TT

Svenska varumärken stoppar all reklam på Youtube

Uppdaterad
Publicerad

Flera svenska varumärken, som SF studios och Apoteket hjärtat, stoppar sin annonsering på Youtube. Detta efter att deras annonser har visats i samband med material som innehåller rasism, drog- och vapenanvändning. Det visar en granskning från Resumé. Nu väljer sex varumärken att stoppa all annonsering på video-plattformen.

Annonser från ett 30-tal stora svenska varumärken ska ha visats i samband med Youtube-videor som innehåller droganvändning, rasism och barn med automatvapen. Det visar en granskning som tidningen Resumé har gjort. Inget av de drabbade företagen har haft kännedom om att deras annonser förekommer i videor med olämpligt innehåll.

Stoppar all annonsering

Sex av dessa företag väljer nu att stoppa all annonsering på Youtube, däribland SF studios, Storytel, Ö&B och Apoteket hjärtat.

– Det är förstås helt oacceptabelt. Allt vi gör på Apotek Hjärtat handlar om att hjälpa våra kunder till bättre hälsa och välbefinnande, därför vill vi självklart inte att vår reklam ska synas i helt motsatt sammanhang, säger Apoteket hjärtats marknadschef Fredrik Kullberg till Resumé.

Flera av de drabbade företagen har initierat utredningar kring vad som har hänt och uppger att det är oklart ifall deras annonsering på video-plattformen kommer att återupptas i framtiden.

Youtubes hantering av företagsannonser har kritiserats flera gånger tidigare, bland annat ska företagsreklam ha visats i material där barn sexualiseras.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.