På uppdrag av Svensk biblioteksförening och Kungliga biblioteket har Novus undersökt allmänhetens inställning till och kunskap om sociala medier, integritet och säkerhet på internet. I undersökningen deltog 1012 svenskar i åldrarna 18–79. Resultatet visar att svenskarna har en bild av sig själva som digitala, men att det inte överensstämmer verkligheten.
Kerstin Olsson är projektledare för ”Digitalt först”, ett projekt som vill öka den digital kompetensen i samhället, och som drivs av Kungliga biblioteket.
– Det är tydligt att det finns ett glapp mellan vad man förväntas kunna som användare av digitala tjänster, och vad man egentligen kan. Här kan folkbiblioteken göra skillnad […] därför är det viktigt att se långsiktigt på bibliotekens roll som bärare av digital kompetens, säger Kerstin Olsson i ett pressmeddelande.
”Biblioteken behöver få ett uttalat uppdrag”
Frågan som svenskarna svarar sämst på är kopplat till säkert surfande på internet. I den svarar endast en av fem att s:et i ”https://” i en webbadress innebär att information på webbplatsen krypteras. Kryptering är när information kodas på ett sätt som hejdar obehöriga från att kunna läsa den. Endast 19% av de deltagande svarar rätt, medan 48% svarar att de inte vet, och 21% svarar andra felaktiga alternativ.
– Från vår undersökning kan vi dra slutsatsen att många inte förstår vilken enorm samhällspåverkande effekt digitaliseringen har. Det är tydligt att det finns ett stort behov av ett nationellt kontinuerligt kunskapsbyggande, säger Karin Linder, generalsekreterare i Svensk biblioteksförening, i ett pressmeddelande.
För att kunna höja svenskarnas digitala kompetens menar Karin Linder att biblioteken behöver få ett uttalat uppdrag från regeringen om att förbättra svenskarnas kunskap inom ämnet.