Anne-Cécile Sibué-Birkeland berättar om pjäsen och hatet, som ledde fram till den norska justitieministerns avgång. Foto: SVT/TT

Teaterchefen om skandalen: ”Det har varit ett konstant flöde av hot”

Uppdaterad
Publicerad

Black box teater i Oslo har utsatts för hot, kritiserats av Norges statsminister och utretts av polis efter en kontroversiell föreställning. Men efter en tvär vändning i berättelsen har utredningen lagts ner och en minister avgått i spåren av en kulturskandal. Kulturnyheterna har träffat teatern som fick Norges justitieminister på fall.

Anne-Cécile Sibué-Birkeland har inte haft en ledig dag sedan januari. Hon tar emot oss på Black box teater i Oslo, där hon är chef sedan tre år tillbaka.

– Vi står verkligen bakom övertygelsen om att konst ska stryka mothårs. Konst ska kunna vara kontroversiell, skapa debatt och skaka om rådande konsensus, säger Sibué-Birkeland om pjäsen som satte norsk politik i gungning.

– Så vi har hållit fast vid de principerna och samtidigt behövt hantera hur säkerheten ska garanteras för vår publik och för oss själva. Konstant, nästan dagligen, har det varit ett flöde av hot, berättar hon.

Det var i november i fjol som Black box teater satte upp pjäsen Ways of seeing, en extern produktion skapad av regissören Pia Maria Roll. I pjäsen har ”nätverken som har intresse av att göra Norge till ett mer rasistiskt samhälle kartlagts”. Ett tema är övervakning, och bilder av flera politikers hem visas på en skärm på scenen. Bland annat fremskrittspartisten och tidigare justitieministern Tor Mikkel Waras hus.

Orsakade ramaskri

Tor Mikkel Waras sambo polisanmälde teaterchefen och konstnärerna bakom Ways of seeing. Hon skrev i en tidningsartikel att hennes familj utsatts för en ”kränkning av privatlivet”. Samtidigt blev deras hem föremål för flera attacker, och händelsen blev en stor historia i norska medier.

Aftenpostens teaterkritiker Per Christian Selmer-Anderssen är en av ganska få oslobor som faktiskt såg Ways of seeing. I sin recension beskriver han skådespelarna som observatörer av ett norskt samhälle som de aldrig får delta i.

– När justitieministern omnämns berättar skådespelarna att de kommer till hans hus för att filma det. Huset är inte lättidentifierat, det är mest några buskar. De berättar inte vilken gata det är, de filmar inga människor, säger Per Christian Selmer-Anderssen och fortsätter:

–  Men de berättar om Tor Mikkel Wara, och inte i så positiva ordalag. För dem är han en sorts ”nemesis”, han representerar en regering de inte stöttar.

– Men de kallar honom inte rasist och de nämner inte någon av hans familjemedlemmar, och det är ett av missförstånden som har uppstått efter Ways of seeing. Som jag skriver i min recension: Föreställningen berättar lika mycket om aktivisterna som om personerna de övervakar.

Skandalen tvärvände

Men historien tog en bisarr vändning i mitten av mars, när justitieministern sambo greps av polisen, misstänkt för att själv ha tänt eld på parets bil i en fejkad hatattack. Och nu misstänks hon för att ha iscensatt alla de hot som riktats mot dem.

Krisen har eskalerat under de senaste veckorna, och ledde i veckan till att Tor Mikkel Wara avgick som Norges justitieminister. Både oppositionspolitiker och teaterchefen Anne-Cécile Sibué-Birkeland har efterfrågat en ursäkt från statsminister Erna Solberg, som har kritiserat Black box teater öppet. Men när frågan lyftes i Stortinget i veckan stod hon fast vid sina uttalanden.

– Det är både fascinerande och oroande att se hur många politiker som började kommentera pjäsen utan att ens ha sett den. Det är en kränkning av yttrandefriheten, säger Anne-Cécile Sibué-Birkeland.

– Att jag delgavs misstanke om brott… det har inte hänt sedan andra världskriget. Att en teaterchef anklagas så.

Per Christian Selmer-Anderssen håller med om att debatten om pjäsen främst har förts av personer som inte sett den.

– Som teaterkritiker har jag reagerat lite på att det verkar som att folk ser på teater som ett debattinlägg i tidningen. Som ska följa pressetiska regler om att den andra ska få komma till tals, eller att allt som sägs på scenen är sant. Det är det inte, säger han.

Kulturnyheterna har sökt Fremskrittspartiet för en kommentar, men de har avböjt att kommentera frågan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.