Foto: TT

Tidningarna tappar läsare

Uppdaterad
Publicerad

Under torsdagen presenterade Orvesto Konsument sin senaste mätning över svenskarnas mediekonsumtion. Siffrorna är tydliga – det är svårt för tidningarna att locka läsare.

Undersökningen genomfördes under perioden 1 maj – 31 augusti och totalt deltog närmare 14.000 personer i mätningen.

De tidningar som sticker ut ur mängden är Direktpress och Politikens Lokaltidningen. Tvärtemot andra dags- och kvällstidningar ökade de sin räckvidd i jämföresle med motsvarande period i fjol.

Svenska Dagbladet tappar kraftigt

Bland landets största tidningar är Svenska Dagbladet den tidning med kraftigast tapp hos läsarna. Drygt tolv procent har tidningens räckvidd gått ner både på vardagar och söndagar.

Svenska Dagbladets konkurrent – Dagens Nyheter – förlorade drygt fem procent av sina läsare enligt undersökningen. Vilket innebär att Dagens Nyheter nu är dubbelt så stor som Svenska Dagbladet.

Sveriges största kvällstidningar förlorar ungefär lika många läsare. Närmare nio procent tappade Aftonbladet på vardagar att jämföra med Expressens dryga sju procent.

Även bokbranschen backar

Våra nya konsumtionsvanor har även märkts tydligt inom bokbranschen.

Under torsdagen kom beskedet att Bonnierförlagen säger upp 23 personer på grund av sjunkande bokförsäljning och svaga digitala intäkter, rapporterar Svensk Bokhandel. För två år sedan sades 20 personer upp av samma skäl.

Läs en längre lista över tidningarnas tapp på journalisten.se

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.