Tiktok drar tillbaka belöningsprogrammet Tiktok Lite Rewards från den europeiska marknaden, efter ett juridiskt bindande beslut i EU-kommissionen.
Programmet tillåter användare att tjäna poäng genom att bland annat ”gilla” inlägg, följa kreatörer, bjuda in vänner och titta på videor. Poängen kan senare omvandlas till både kuponger på Amazon och Tiktokpoäng som kan användas för att ”dricksa” Tiktok-kreatörer.
Enligt EU kunde belöningsprogrammet att vara beroendeframkallande, i synnerhet hos unga, och det skulle då bryta mot de nya regelverken för digitala tjänster, DSA. Enligt reglerna måste sociala medieföretag göra en riskbedömning av nya funktioner i EU innan de lanseras, och dessutom vidta åtgärder för att hantera riskerna.
Första beslutet i sitt slag
Tiktok Lite lanserades redan i april i Frankrike och Spanien. Kort efter lanseringen krävde EU att Tiktok skulle göra en riksbedömning av tjänsten, i enlighet med de nya regelverken, DSA. Riskbedömningen skulle utreda tjänstens potentiella inverkan på barn och användarnas psykiska ohälsa.
Efter det nya beslutet, om att dra tillbaka belöningsprogrammet helt i EU, har teknikjätten Bytedance, som äger Tiktok, lovat att inte lansera en liknande app eller program.
Beslutet är det första i sitt slag sedan EU började utreda sociala medieplattformar som både Tiktok, Facebook, X och Instagram,
– Det här skickar en tydlig signal till hela sociala medieindustrin, säger Margrethe Vestager, EU-kommissionär för digitala affärer, i ett pressmeddelande.