Per Andersson och Pernilla Wahlgren ledde Melodifestivalens fjärde deltävling. Foto: TT

Coronaeffekten: Mellos tittarsiffror rusar i höjden

Uppdaterad
Publicerad

Tittarsiffrorna på SVT Play slår rekord och i linjär tv är de högre än på flera år. Melodifestivalen är folkets favorit när krogen är ett minne blott.

– I år överträffar programmet alla förhoppningar, säger programbeställaren Anton Glanzelius.

Årets Melodifestival har bara hunnit ta sig igenom fyra deltävlingar, men redan syns en tydlig trend: höga tittarsiffror. I linjär tv är siffrorna för alla fyra deltävlingar högre än de två föregående åren, även om de inte slår rekordår som exempelvis 2013.

Men när det gäller tittarsiffrorna i SVT Play så är det inget annat år som kommer i närheten av tittarsiffrorna för 2021.

Tittarsiffror för Melodifestivalen på SVT Play. Foto: MMS/SVT Grafik: Truls Wallin

Svårare gå på krogen

Enligt Tomas Lindhé, chef för publik- och utbudsanalys på SVT, är SVT inte alltid konsekventa i hur man erbjuder Melodifestivalen-utbudet på SVT Play. Olika år har det funnits olika många extrasändningar eller klipp utöver själva huvudsändningen, vilket gjort att huvudsändningen på SVT Play fått olika mycket konkurrens.

– Men trots detta är trenden ändå tydlig, säger Tomas Lindhé om den stora tittarökningen på SVT Play.

En av anledningarna till ökningen är coronarestriktionerna, tror Lindhé.

– Ett programformat utan publik har en tuffare utmaning än de som kan förmedla känslan som kommer med publik på plats. Så när vi trots de utmaningarna och dessutom med konkurrens från andra kanaler ser så finfina resultat så är det någon form av covideffekt, säger han och fortsätter:

– Möjligheten att gå på krogen är mindre och de som skulle valt bort Melodifestivalen annars kanske inte gör det nu.

Tittarsiffror för Melodifestivalens sändningar i linjär tv. Foto: Grafik: Truls Wallin

Bästa siffrorna på fyra år

Anton Glanzelius, programbeställare för underhållning på SVT, tror att vi i kristider lockas av att få samlas kring något positivt. Men han tror också att innehållet spelar roll.

– I år är framgångsreceptet att varje avsnitt är unikt. Nya programvärdar som sätter sin egen prägel varje vecka. I år vill Melloälskarna se varje avsnitt för att inte missa något, säger han.

Den länge pågående trenden har varit att SVT tappar tittare i linjär tv på grund av att konkurrensen numera är hård online, även globalt sett med olika strömningstjänster. Men Mellotittarna har inte minskat i linjär tv i år, jämfört med senaste årens negativa trend.

-  De två senaste deltävlingarna har de bästa tittarsiffrorna på fyra år. Det är anmärkningsvärt i en fas i historien där det generellt går utför, säger Tomas Lindhé.

Melodifestivalens tittarsiffror 2021

Linjär tv:

Deltävling 1:  3 242 000

Deltävling 2: 2 913 000

Deltävling 3: 3 188 000

Deltävling 4: 2 953 000

Online:

1: 232 116

2: 199 280

3: 219 867

4: 207 437

Källa: MMS/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.