Melodifestivalen 2013 slog tittarrekord – och så många såg Robin Stjernberg vinna

Foto: Olle Kirchmeier/SVT
Robin Stjernberg.

Melodifestivalen 2013 är den mest sedda serien av programmet genom tiderna. Och över 4,1 miljoner såg när Robin Stjernberg segrade i finalen – den näst bästa tittarsiffran sedan Melodifestivalturnén infördes.

Den slutliga tittarsiffran för finalen av Melodifestivalen 2013 blev 4 150 000 tittare. Siffran är den högsta för ett tv-program i Sverige på sju år.

Finalsiffran innebär en ökning på 40 000 tittare från när Loreen vann Melodifestivalen 2012. Tittarsiffran är den högsta sedan 2006 och den näst bästa sedan konceptet med deltävlingar infördes 2002.

"Fantastiskt"

Thomas Hall, evenemangsansvarig för Melodifestivalen, jublar över siffran.

– Det här är ju fantastiskt! Jag gissar att siffrorna beror på våra fantastiska programledare, artisterna och musiken, säger han till SVT Nyheter Kultur.

Melodifestivalfinalen – den svenska uttagningen till Eurovision Song Contest – har sedan år 2000 varit årets mest sedda tv-program i Sverige.

Utöver tv-tittarna sågs direktsändningen av finalen från 126 624 webbläsare. Reprissändningar är inte inräknade i siffrorna.

4,3 miljoner såg Robin Stjernbergs chock

Sifforna tillhandahålls av mätföretaget MMS. Tittarsiffran står för det genomsnittliga antalet personer som följde programmet i SVT1. Under finalen av Melodifestivalen 2013 var den femtonminutersperiod som hade flest tittare den kritiska sista kvarten – närmare 4,3 miljoner personer såg hur en chockad Robin Stjernberg tog emot beskedet om att han vunnit Melodifestivalen 2013.

Den mest sedda Melodifestivalen någonsin

När tittarsiffrorna från deltävlingarna, Andra chansen och finalen av Melodifestivalen 2013 summeras är resultatet 21 785 000 tittare. Det betyder att årets melodifestival har lockat fler tittare än någonsin tidigare. Siffran slår förra årets rekord med hela en och en halv miljon tittare. 2012 års festival hade totalt 20 320 000 tittare.

Programmet Eftersnack med Josefine Sundström direkt efter finalen sågs av 2 675 000 tittare. Dagen efter-programmet på söndagskvällen hade 765 000 tittare. Reprissändningen av finalen som startade nära midnatt på söndagen hade 25 000 tittare.

Rekord även på webben

Även svt.se/melodifestivalen har slagit alla rekord i statistiken under Melodifestrivalen 2013. Enbart under finalveckan hade webbplatsen 1 140 513 besök.

Över 7,4 miljoner till Radiohjälpen

Under finalen registrerades över 1,6 miljoner röster och tittarna skänkte nästan 2,8 miljoner kronor till Radiohjälpen. Den totala summan för årets melodifestival hamnar på drygt 7,4 miljoner kronor.

Så här har röstningen sett ut hela serien

Röstningen i finalen den 9 mars
Totalt antal röster under kvällen: 1 644 628
Publiken bidrog till Radiohjälpen med: 2 775 607 kronor

Röstningen den 2 mars
Totalt antal röster under kvällen: 900 898
Publiken har bidragit till Radiohjälpen med: 1 476 705 kr

Röstningen 16 februari
Totalt antal röster under kvällen: 419 319
Publiken har bidragit till Radiohjälpen med: 761 626 kr

Röstningen 23 februari
Totalt antal röster under kvällen: 469 106
Publiken har bidragit till Radiohjälpen med:  817 429 kr

Röstningen den 9 februari
Totalt antal röster under kvällen: 458 516
Publiken har bidragit till Radiohjälpen med: 931 946 kr

Röstningen den 2 februari
Totalt antal röster under kvällen: 329 695
Publiken har bidragit till Radiohjälpen med: 687 178 kr

Under finalsändningen av Melodifestivalen 2012 inkom 2 053 432 röster och 3 291 319 kronor samlades in till Radiohjälpen.

Melodifestivalen 2019

Hela Sveriges fest