Den okända idén som ska lyfta Eurovision Song Contest i Sverige

Eurovision 2012
Loreens scenkläder med fransar skapar särskilda effekter. Hon har en version med och en utan att välja mellan.

Arrangörerna har stora planer inför Eurovision Song Contest 2013. Sverige vill förnya hela tävlingen.

I samband med Eurovision i maj besökte Loreen grupper i Azerbajdzjan som verkar för mänskliga rättigheter, demokrati, yttrandefrihet och kvinnors rättigheter.

Värderingen om alla människors lika värde ligger också till grund för det svenska arbetet med Eurovision Song Contest 2013.

Ville minska klyftorna

I somras kom nyheten att Eurovision Song Contest 2013 kommer att äga rum i Malmö. Sedan dess har det varit tyst från arbetslaget som jobbar med evenemanget. Men nu är det dags att berätta om planerna för världens största underhållningsprogram.

Det var när ett krigshärjat Europa byggde upp sig på nytt på 1950-talet som den europeiska tv- och radiounionen startade Eurovision Song Contest. Man ville överbrygga avstånden mellan länderna genom ett "tv-program med lättare underhållning".

På ett möte i januari 1955 framlade den schweiziske tv-chefen Marcel Bezençon idén om en förenande internationell musiktävling, som skulle visas i alla medlemsländer samtidigt.

Just detta är utgångspunkten för den svenska planeringen inför tävlingen.

Stort ansvar

Martin Österdahl är exekutiv producent för Eurovision Song Contest 2013. Han har tidigare projektlett Melodifestivalen och gjort studiebesök på Eurovision vid sju tillfällen. Nu är det han som bär ansvaret för att leda hela arbetet med evenemanget.

Det här är den första i en serie artiklar på Melodifestivalen.se där han berättar om planerna han dragit upp med Christer Björkman, Johan Bernhagen och Christel Tholse Willers i den svenska ledningsgruppen.

Tradition att förnya

Sverige har en tung tradition att förvalta från de tidigare gånger man agerat värdland, menar Martin Österdahl. Han börjar med att se till Globen år 2000, Sveriges senaste Eurovision, när Kattis Ahlström och Anders Lundin var programledare.

– Det finns en tradition av att SVT och Sverige flyttar fram positionerna för programmet både produktionsmässigt och tekniskt, innehållsmässigt och programmässigt, säger han.

– Sändningarna från Globen har blivit en markör för det moderna Eurovision. Man använde för första gången en stor, modern arena och en ny, flyttbar LED-teknik. Programmet slog an en ny ton.

Martin Österdahl ser också längre bak i tiden. År 1985 tappade programledaren Lill Lindfors kjolen när hon gjorde entré inför andra akten. Det skämtet har blivit en inspirationskälla som ofta nämnts i diskussionerna inför 2013.

– Vi har en tradition av tydligt och karismatiskt, personligt programlederi. Dels från 2000, men många tänker på 1985. Kjoltricket är ett wow-ögonblick som levt kvar i det kollektiva tv-minnet, säger han.

Eurovisionsidén

Nu vill man utveckla Eurovision Song Contest på nytt. Som ledstjärna för planerna har ledningsgruppen satt meningen "unleash the full potential", 'släpp loss hela potentialen'.

– Det finns en stor och väldigt fin idé bakom Eurovision, precis som det finns en olympisk idé bakom de olympiska spelen. Men i Eurovisions fall är den kanske inte riktigt känd och har inte blivit helt berättad än, säger Martin Österdahl.

Nu arbetar man för högtryck med att omsätta den Eurovisionsidén i praktiken.

– Det handlar om att omfamna den unika rikedomen av människor, kulturella yttringar, musik och festglädje som finns i Europa. Att lära sig om kulturer och överbrygga klyftorna i Europa är väldigt viktigt. Det var viktigt på 50-talet efter två världskrig som härjat kontinenten, och det är viktigt än i dag, säger han.

Ska lyfta tävlingen

Ledningsgruppen vill använda chansen att arrangera Eurovision Song Contest till att väcka intresse för andra kulturer och andra stilar och skapa en geniun nyfikenhet för andra länder. Kontentan uttrycks redan i ett av de första interna idédokumenten: "För oss är det här en perfekt plattform för att nå ut med budskapet att alla människor är lika mycket värda".

Att Sverige nu tar avstamp i idén bakom Eurovisionen är något som kommer att lyfta tävlingen i Malmö, enligt Martin Österdahl.

– Det är en drömmateria att jobba med för en tv-producent. Vi ska verkligen ta vara på det och släppa loss hela potentialen hos det här programmet, säger han.

Värdering från public service

När Eurovision Song Contest nu hamnar i SVT:s händer blir till stor del svenska folket finansiärerna. Och grundtanken bakom den svenska arrangörsskapet finns även i syftet med public service-företaget Sveriges Television som helhet, menar Martin Österdahl.

– Vad det här handlar om är att vi är olika men att alla är lika mycket värda. Det budskapet ligger väldigt nära kärnan hos public service, säger han.

SVT driver inte politiska sakfrågor, men i innebörden av radio- och tv-lagen ligger att företaget ska främja demokrati och mänskliga rättigheter.

– Och demokrati handlar ju om alla människors lika värde, säger han.

Han menar metaforiskt att idén med ett program där alla tittare är lika mycket värda ligger "i vårt DNA".

– Det här är värderingar vi bär nära vårt hjärta. När vi har producerat akterna och valt ut bidragen till Melodifestivalen under alla år har vi följt den här linjen. Det ska finnas något för alla: för hela familjen, i hela landet. Vi gör en turné som sträcker sig från norr till söder med en variation mellan åren.

Fyra kärnvärden

Utifrån slagorden "unleash the full potential" har det växande arbetslaget nu formulerat fyra kärnvärden, som är tänkta att stå för vad man vill uppnå i Eurovision Song Contest 2013:

  • Skapa äkta nyfikenhet.
  • Skapa wow-ögonblick.
  • Skapa äkta relationer.
  • Skapa passion som lever kvar.

"En fantastisk vinnare på alla sätt"

Något som ofta nämnts i planeringsarbetet inför Eurovision Song Contest 2013 är Loreens estetik och värderingar.

– Loreen var en fantastisk vinnare för oss på alla sätt. En bra person med bra värderingar och en modern kvinna med en fantastiskt bra poplåt som är gångbar både i sammanhanget och utanför, säger Martin Österdahl.

Samtidigt är han försiktig med frågan om hur starkt man inspireras av hennes etiska ställningstagande. På Melodifestivalen.se kritiserade Loreen de andra artisterna i tävlingen för att de inte befattat sig med frågor om mänskliga rättigheter i samband med evenemanget.

– Att hon träffade organisationer för mänskliga rättigheter i Azerbajdzjan var hennes eget val. Självklart inspirerade hon oss, och vi har liknande värderingar, men det var inte koordinerat.

Bara en programledare

Martin Österdahl avslöjar också att man planerar återgå till den gamla traditionen av att bara ha en programledare. Planen är att den ska vara mer integrerad i programmet än presentatörerna under senare år, något som vi berättar mer om i kommande delar av den här artikelserien.

Sverige har än så länge bara tagit de första stegen i arbetet med att utvinna den fulla potentialen hos Eurovision Song Contest. Men visionen av vad man vill uppnå är uttryckt redan i en av de första interna lägesrapporterna:

"Skapa ett ögonblick som lever kvar. Ett minne för livet. För fler än oss. Vi hoppas för alla."

I del 2: Så ska uppmärksamheten riktas om mot artister och deltagarländer – och bort från reklam för arrangörslandet.

Melodifestivalen 2019

Hela Sveriges fest