Eurovision Song Contest 2013 – här är logotypen

Grafiken för Eurovision Song Contest 2013 går under konceptet Fjärilseffekten och symboliserar mångfald, förändring och skönhet. Dess slogan lyder ”We Are One” och handlar om gemenskap och samarbete över landsgränser.

Logotypen utgörs av en färgstark fjäril med olika grafiska manér och mönster, vilket förmedlar gemenskap, mångfald och glädje.

Enligt exekutive producenten Martin Österdahl har idéarbetet gått ut på att återknyta till den ursprungliga tanken med Eurovision.

– Eurovision Song Contest kom till världen efter två världskrig och under en era som innebar nya tekniska möjligheter. Det blev möjligt att sända ut en signal med ljud och rörlig bild som kunde ses av massor av människor i olika länder samtidigt. I år vill vi lyfta grundtanken med att via direktsänd tv, musik och glädje skapa gemenskap över landsgränserna och fira att vi är en och samma men ändå olika, berättar Martin Österdahl.

"The Butterfly Effect"

Byråerna Happy F&B och Forsman & Bodenfors står för idén, designen och konceptet till SVT:s grafik för Eurovision Song Contest Malmö 2013. Grafiken går under namnet Fjärilseffekten och handlar om hur förändring kan börja med det lilla. Idén har sitt ursprung i ”The Butterfly Effect” – hur en fjärils vingslag kan, åtminstone i teorin, utlösa en orkan.

– Arbetet började med att hitta den gemensamma nämnaren hos SVT, Eurovision Song Contest, Sverige som land och Malmö som stad. Vi kom fram till utgångspunkten att alla är lika och välkomna. Konceptet handlar om hur människor blir starkare tillsammans. Därav kopplingen till Fjärilseffekten och fjärilen som logotyp, berättar Peter Olsson Wästergård, projektledare på Happy Forsman & Bodenfors, som är byrån bakom konceptet

Slogan: "We Are One"

Gemenskap och mångfald är två grundläggande byggstenar som knyter ihop Fjärilseffekten till dess slogan – ”We Are One”. Budskapet handlat om att vi kan lyckas med nästan vad som helst om vi engagerar oss tillsammans.

– Grafiken består av en assymetrisk fjäril som logotyp med olika typer av designelement. Dessa olika grafiska manér och mönster symboliserar hur alla länder kommer samman under Eurovision Song Contest och skapar något starkare och vackrare tillsammans, säger Peter Olsson Wästergård.

Fjärilen som symbol

Symboler som stjärnor och blommor har varit återkommande i Eurovision Song Contests historia. Årets logotyp är en färgsprakande fjäril som är kraftfull i utseendet och bär ett illustrationsmanér som Happy F&B och Forsman & Bodenfors har arbetat fram tillsammans med illustratören Daniela Roghe.

– I år ville vi att logotypen skulle vara modern, vacker och specifik för just Malmö 2013. Fjärilen är en art som finns i oändligt många variationer, precis som vi människor. Den står även för förändring, förvandling, frihet och skönhet, säger Martin Österdahl.

Den grafiska plattform som nu tagits fram kommer att användas på allt från webb till trycksaker, biljetter och pyntmaterial över hela Malmö. Den kommer som vanligt att synas i tv-sändningarna.