”Heroes” – din guide till Måns Zelmerlöws nummer i Melodifestivalen 2015

Foto: Stina Stjernkvist/SVT
Måns Zelmerlöw.

Här är den unika kunskapen som hjälper dig igenom de 3 minuterna med ”Heroes” i Melodifestivalen 2015. Följ med i budskapet i texten och på filmduken och förstå den avancerade tekniken.

– Det ser ju faktiskt helt osannolikt ut.

Så beskriver Måns Zelmerlöw sin egen scenshow i Melodifestivalen 2015. Men det gäller bara om precis allt klaffar i det avancerade numret.

”Heroes”: Texten

Texten till låten ”Heroes” är skriven av Linnea Deb, som är bidragets låtskrivare tillsammans med Joy Deb och Anton Malmberg Hård af Segerstad.

– Den är väldigt annorlunda. Min tolkning är att den är väldigt metaforiskt skriven, och jag var tvungen att fråga Linnea om vad hon menade med olika delar av den, säger Måns.

Hennes svar var i kontentan detsamma som den innebörd Måns redan tänkt sig:

– Vi ska inte lyssna på nejsägare, och alla kan göra någonting, säger han.

– Men det finns väldigt många meningar som jag fortfarande inte riktigt har förstått, så jag har valt att tolka den på mitt sätt och göra det mer bildligt och i stort.

”Don't tell the gods I left a mess / I can't undo what has been done / Let's run for cover”

Texten inleds med att berättarjaget, Måns, har ställt till med någon form av olycka. Därefter frågar han sig om han är den enda hjälten som finns kvar. I så fall föreslår han att "du" lika bra kan skjuta honom en gång för alla.

”What if I'm the only hero left / You better fire off your gun / Once and forever”

– Den stora frågan är: Vem är det som talar till vem? säger Måns.

Efter inledningen erinrar sig Måns att "han" sade att Måns ska torka tårarna, leva i nuet och sprida budskapet.

”He said go dry your eyes / And live your life like there is no tomorrow son / And tell the others / To go sing it like a hummingbird / The greatest anthem ever heard”

– Den fattar man ju. Den handlar om att man ska leva sitt liv, göra sina egna val och våga gå mot strömmen, säger Måns.

Efter det vidtar refrängen, där Måns sjunger att vi är vår tids hjältar men dansar med demonerna i våra sinnen.

”We are the heroes of our time / But we're dancing with the demons in our minds”

– Det tänker jag handlar om nejsägarna. Vi ska inte lyssna på våra demoner och alla som säger att man inte kan göra på ett visst sätt, säger Måns.

Men här har bidragets regissör Fredrik ”Benke” Rydman en alternativ tolkning.

– Det som satte sig hos mig är de raderna. Vi är förebilder för en yngre generation som tittar på oss och härmar oss. Men det innebär också ett ansvar, och därför blir barnen en sorts demoner. Vi klarar kanske inte alltid av att vara bra förebilder. Det finns något fint i det, säger Benke.

I den andra versen fortsätter Måns med att återge att "han" har sagt att han alltid funnits med Måns, var fundamentet som Måns vilar på och fanns just bakom honom också när han kände sig vilsen.

”He said I never left your side / When you were lost I followed right behind / Was your foundation”

Dessutom finns ett tema i texten att nämna djur. Både syrsor (crickets), larver (worms), fjärilar (butterflies) och en kolibri (hummingbird) förekommer.

”Heroes”: Filmen

Utifrån sin tolkning av refrängen har Benke Rydman tagit fram den film som visas på skärmen bakom Måns under bidraget. Det börjar med att Måns sitter på en bänk med en figur intill.

– Känslan ska vara att det är en gubbe som är ritad av ett barn. Han härmar Måns, tittar på honom och ser upp till honom. Efter det levde associationerna vidare för oss, man vill ju ändå göra något som ser lite ballt ut också, säger Benke.

Animationen är gjord av David Nordström, som har tagit fram det visuella tillsammans med Benke Rydman under många timmars arbete.

– Vi kom fram till att streckgubben heter ”MP” och är jag när jag var yngre: rätt osäker, ser upp till andra och försöker göra som andra. På scen ska jag vara en förebild och visa att vi vuxna tar ansvar för vår värld, säger Måns.

Namnet är initialerna i Måns Zelmerlöws förnamn ”Måns Petter”. Dubbelnamnet är hans tilltalsnamn i familjen.

– Sedan handlar det också om att den här lilla killen börjar gå sin egen väg, och det blir något positivt till alla när vi marscherar, säger Måns.

På scen sitter MP bredvid Måns och härmar honom. Sedan vecklar figuren ut ett paraply och flyger i väg. Från Måns hand kommer en ljusblixt som utvecklas till regn, som MP skyddar sig mot med paraplyet. Senare kommer figuren tillbaka, marscherande tillsammans med många andra streckgubbar. Som avslutningsbild höjer både Måns och MP näven i triumf.

– Man kan få en känsla och tolka in en innebörd själv. Det värsta som finns är att skriva folk på näsan. Man vill leda in folk i en värld och sedan lämna tolkningsutrymme. Det är det som triggar fantasin och gör mig intresserad. En dålig film är en där man kan säga replikerna innan, säger Benke Rydman.

”Heroes”: Showen

Scenshowen är avancerad och använder tekniken ”projection mapping”. Filmen på duken rullar på oavsett vad Måns gör, vilket kräver att artistens rörelser sker på rätt ställe och tidpunkt med rätt hastighet.

– Det är rätt så svårt. Vi har många cuer [hållpunkter] i numret som ska sitta exakt rätt. Men det är jäkligt kul när det funkar, då ser det ju faktiskt helt osannolikt ut, säger Måns.

– Man kan göra jättemycket mer i effektväg, men vi valde att inte ”go bananas” för att inte ta bort för mycket fokus från Måns, berättar Benke.

En teknisk utmaning är att projektorn måste spela på flera ytor. Utöver skärmen bakom Måns projiceras bilden på en bänk som Måns sitter på.

– Vi har bara en projektor, men den sitter högt upp och vinkeln är brant. Det är mycket enklare att jobba med en flack vinkel, men det här är enda chansen för att Måns ska kunna stå framför projektorn utan att bli träffad av den, säger Benke.

Arbetet med att tänka ut vinklarna har varit omfattande. Dessutom är ljuset speciellt i numret, berättar Benke.

– Vi har inget ljus framifrån, bara sidljus. Annars belyser man skärmytan och får inte fram projiceringen. Det är mycket inställningar för att få det fint. Måns, ljusets och väggens position måste samspela.

I slutfasen av bidraget planerade man under veckan i Örebro att sänka ner en rigg med åtta bengaliska eldar på scenen bakom Måns. Efter att ta testat inslaget på torsdagens repetition i Conventum Arena bestämde man sig dock för att stryka inslaget. Det bröt av och skapade stor rökutveckling. I stället använder man vanligt scenljus.