SVT1Lör 3/2-10/3

Här är Melodifestivalens nya logotyp – inför jubileumsåret 2016

Bild med loggan för Melodifestivalen 2016.

Kronan på verket. Så beskrivs Melodifestivalens nya logotyp. Och fler överraskningar utlovas inför jubileumsåret 2016.

När Melodifestivalen gjordes om inför 2002 fick programmet en permanent logotyp. Inför 2011 förnyades symbolen.

Nu är det dags igen.

Men den här gången handlar det om en helt ny logotyp och inte bara en förändring, menar Anette Helenius, projektledare för Melodifestivalen 2016.

– Den nya loggan är kronan på verket. En vinnare ska krönas, och det är för den spänningen som vi är här, säger hon.

Varför får Melodifestivalen en ny logotyp?

– Vi ville uppdatera oss innan den gamla loggan börjar kännas för gammal. Loggan som vi har haft sedan 2011 har fungerat väldigt bra i rutan men varit svårarbetad i tryck och annan media. Nu ville vi ha en som funkar på ett bredare plan. Vi har också 15-årsjubileum av den moderna versionen av Melodifestivalen, och den nya loggan ska ses som en hyllning. Men det är ingen engångslogga utan en som är här för att stanna.

15-årsjubileumet kommer att uppmärksammas på många sätt i sändningarna i vinter.

– Vi kommer bland annat att ha kära återseenden av profiler som varit med och lyft programmet genom åren, avslöjar projektledaren.

”Såg en krona och ett M”

Melodifestivalens redaktion visste tidigt att man ville förändra logotypen för att få en mer flexibel symbol.

– Den första tanken var att göra en mindre förändring av den som vi har haft. Men vi fick en vision med en större förändring av designbyrån Dallas som tilltalade oss så mycket att vi ville ha den, säger Anette Helenius.

Innan 2002 fick Melodifestivalen en ny logotyp varje år. Först då, för femton år sedan, fick festivalen en fast symbol. Och arbetet innan man nu bestämde sig för att byta ut denna var grundligt.

– Vi visade den nya logotypen för personer på stan och frågade om de kunde känna igen varumärket, och nio av tio sade Melodifestivalen. De tyckte att de såg en krona och ett M, säger Anette Helenius.

– M:et har vi tappat bort tidigare. Det fanns i den ursprungliga loggan från 2002. Men den nya ska inte ses som en bokstav utan en symbol. En del har tolkat det som serpentiner och en del som en evighetssymbol.

Kan bli skulptur

Anette Helenius ser flera spännande nya möjligheter med logotypen.

– Vi tror att den är mycket mer responsiv i sociala medier, appar, sponsormaterial och merchandise. På lång sikt finns det mycket som kan göras. Man skulle kunna ta fram den som en skulptur: den skulle kunna ta en plats i rummet.

När festivalen fick en fast symbol 2002 var det i form av en stram, stiliserad ljuskrona. Till 2011 kom samma ljuskrona i en mer lekfull version.

– Vi har inte vägt in om den nya logotypen är lekfull eller seriös utan i stället utgått från vår värdegrund. Inför 2015 utarbetades en varumärkesplattform som gav oss självsäkerhet i vad festivalen ska vara: värme, glädje, spänning och mod. När vi har testat loggan är det många som har sagt att den är stark och vågar stå för sig själv. Många som tittar på den känner att de blir glada, och färgerna leder tankarna till Melodifestivalen, säger Anette Helenius.

Dropparna försvinner

Den nya logotypen kommer också att finnas i enfärgade svarta och vita utföranden.

– Vi ser i första hand att det är den färgglada som kommer att synas. De enfärgade kan användas i särskilda sammanhang, till exempel om man vill trycka på en röd matta.

Med en ny logotyp kommer också nya utseenden på grafiken i tv-rutan när poängtavlor och annat visas. Droppmönstren som funnits kommer att försvinna och det blir nya animationer. Men typsnittet lär bli kvar – det typsnitt som synts i sändningarna tidigare bildar nämligen texten under den nya logotypen.

– Nu har vi har knutit ihop tv-grafiken med texten i logotypen, säger Anette Helenius.