Jon Henrik Fjällgrens guide till scenshowen i Melodifestivalen 2015

Foto: Stina Stjernkvist/SVT
Jon Henrik Fjällgren.

Det är inte bara deltävlingens mest omdiskuterade scenshow. Det är också framträdandet som har fått störst förändringar under repetitionerna. Här vägleder Jon Henrik Fjällgren dig genom numret till bidraget ”Jag är fri (Manne Leam Frijje)”.

I det sjunde och avslutande bidraget i Östersund får tittaren först se två dansande samer vid en lägereld. Sedan framgår resten av numret, med Jon Henrik Fjällgren i centrum framför tre kvinnliga körsångerskor hängande från taket i långa draperingar. Till höger finns en trumslagare och ett träd.

På scenen finns rök, och i sticket börjar riktligt med konstgjord snö falla över scenen.

Blir det mycket att ta in på tre minuter? Här ger Jon Henrik Fjällgren dig en hjälpande hand.

1. Kören

De tre körsångerskorna sjunger den korta svenska texten.

– De symboliserar kraften i fjällen och vidderna. Det ska vara som norrskenets och himmelens sång, säger Jon Henrik Fjällgren.

Bland journalisterna orsakade kören inledningsvis förvirring. Flera på plats inledde med att beskriva det som en änglakör, innan Melodifestivalklubbens utsända ledde om tolkningen genom att kalla körsångerskorna för ”snöälvor”. Jon Henrik förhåller sig ödmjukt till försöken.

– Man får nog definiera det från person till person utifrån hur det känns, säger han.

Ändringarna

Jämfört med de 30 sekunder av bidraget som publicerades på svt.se/melodifestivalen på torsdagen har ljuset blivit ett helt annat.

– På fredagens repetitioner fick vi rätt ljussättning på norrskenssångerskorna. På torsdagen var de helt vita och såg mest ut som spöken, säger Erik Stenhammar från Sony Music.

2. Dansarna

Med sig på scen har Jon Henrik Fjällgren dansarna Nils-Jonas Persson och Jannie Staffansson, som framför en samisk folkdans. Det var artisten själv som bad dem att vara med på scen.

– De flesta samer känner varandra, vi är som en familj. De dansar sydsamisk dans och symboliserar jojken och kärleken. När två människor möts känns allt som en dans i kroppen. Vem vill inte kunna dansa med den man älskar vid en eldstad? säger Jon Henrik.

Ändringarna

På torsdagens repetition användes en konstgjord eld i eldstaden invid dansarna. Till fredagen blev det en riktig eld, som SVT och Melodifestivalens pyrotekniker Markku Aalto tog fram.

– Det gillar jag. Det känns mer hemma med riktig eld, säger Jon Henrik Fjällgren.

– Man vill ha det så riktigt som möjligt utan att vedklabbarna i brasan börjar brinna, säger Erik Stenhammar.

3. Trädet och trumslagaren

Huskörens Simon Lingmerth agerar trumslagare till höger på scenen intill ett träd med bara grenar utan löv.

– Trumman står för mina hjärtslag och trädet för min hemtrakt, säger Jon Henrik Fjällgren.

Ändringarna

På torsdagens repetition använde man en samisk medicintrumma. Samerna som medverkar i numret invände mot hur den användes, och man bytte därför ut den mot en vanlig golvtrumma.

– Det var inte lämpligt att använda trumman på det viset vi gjorde. Man ska inte slå på den. Den är menad att spelas på med fingertopparna, säger Erik Stenhammar.

Dessutom: Sången och scengolvet

Ursprungligen var framförandet tänkt att ske på en vit matta. På torsdagens repetition upptäckte man att mattan täckte viktiga ljuskällor, varför den fick avlägsnas. I stället används en bit av mattan som ljuddämpande filt till den nya trumman.

I sången har Jon Henrik Fjällgren lagt till orden ”Sverige, den här jojken är till er” i sticket. Det kom som ett infall på fredagens dagrepetitioner, och nu planerar han behålla det till sändningen.

– Ibland när jag jojkar kommer bara ord när jag är inne i känslan. Ibland kommer jag inte ihåg någonting. Det är menat att jag ska säga så, säger Jon Henrik.

Melodifestivalen 2019

Hela Sveriges fest