Tittarrekord när Sean Banan och Louise Hoffsten vann i Melodifestivalen 2013

Foto: Olle Kirchmeier/SVT
Sean Banan och Louise Hoffsten jublar i kapp efter att ha säkrat finalplatserna i Melodifestivalen 2013.

Carolas deltävling från 2006 är till slut besegrad. Helgens program av Melodifestivalen 2013 är nu den mest sedda deltävlingen genom tiderna. Över 3,7 miljoner tittare räknades in.

Efter att Melodifestivalen 2013 dragit igång med den första deltävlingen i Karlskrona jublades det över tittarsiffran – den högsta för en deltävlingspremiär någonsin. När tittarsiffrorna från i lördags presenterades jublades det ännu högre.

Högsta tittarsiffran någonsin för en deltävling

Trenden som varit de fyra senaste åren är att andra deltävlingen tappar i antal tittare. Den trenden har vänt då hela 3 705 000 tittade på lördagens sändning. Det är lika många tittare som såg finalen i Melodifestivalen 2011 och den högsta tittarsiffran någonsin för en deltävling.

"Fruktansvärt bra program"

Thomas Hall, Melodifestivalens evenemangschef, drar slutsatsen att det lönar sig att producera kvalitet.

– Det var ett fruktansvärt bra program, menar Hall.

Det baserar han dels på sin egen upplevelse, men också de intryck han fått av de som jobbar med produktionen och inte minst hur känslan var i arenan under lördagen.

– Det blev ett program som gjorde avtryck.

Sportlovseffekten fortfarande ett hot

Det senaste programmet verkar inte ha påverkats av den så kallade "sportlovseffekten". Familjerna lämnar hemmet och också rutiner, vilket kan påverka tittarsiffrorna. Även det pågående skid-VM har befarats avleda uppmärksamheten från tittargrupper, något som inte märktes av i lördags.

Samtidigt hade Melodifestivalens webb nära 300 000 unika besökare bara på lördagen. Det är fler än på finaldagen av Melodifestivalen 2012. Melodifestivalen hade över 700 000 unika webbesökare under den gångna veckan, vilket är den högsta siffran för en enskild vecka i programmets webbhistoria.

Ökning för premiärrekordet

Tittarsiffrorna justeras normalt något uppåt inom en vecka när alla mätningar har räknas in. Siffran från premiärprogrammet från Karlskrona har nu ökat från 3 565 000 till 3 605 000. Dessutom hade de två reprissändningarna av programmet sammanlagt 155 000 tittare. Ett stort antal såg det också på webben.

Rekordsiffrorna

Här är de tre mest sedda deltävlingarna i Melodifestivalens historia:

1. Göteborg 2013 – 3 705  000 tittare

2. Göteborg 2006 – 3 644 000

3. Karlskrona 2013 – 3 605 000

Efter slutjustering ökade rekordet från deltävlingen i Göteborg från 3 670 000 till 3 705 000. Dessutom hade de två reprissändningarna av programmet sammanlagt 130 000 tittare.

Melodifestivalen 2019

Hela Sveriges fest