Melodifestivalen ökar – 3,17 miljoner såg fjärde deltävlingen

Foto: TT

Den fjärde deltävlingen sågs av fler tv-tittare än de två föregående – totalt 3,17 miljoner.

Deltävlingen i Malmö sågs av 3 405 000, den i Linköping av 3 070 000 och Göteborg av 3 050 000. När MMS nu presenterar tittarsiffran för den fjärde deltävlingen syns en uppgång. Trots pågående OS. Helgens Melodifestivalen sågs av 3 165 000 tv-tittare. Och då är webbtv-tittare alltså inte inräknade i siffran. Tv-reprisen som sändes sent på söndag kväll är inte heller inkluderad, den sågs preliminärt av 40 000.

Rekordsiffra

Att 3,17 miljoner såg den fjärde deltävlingen innebär rekord, aldrig tidigare har så många sett Melodifestivalen under ett pågående OS. Sist Melodifestivalen samsades med OS i tablån var år 2010, då sågs den fjärde deltävlingen av 2 363 000 tittare.

Jämfört med alla år med deltävlingar i Melodifestivalen är årets fjärde deltävlings siffra den sjätte högsta.

Ökat antal telefonröster

Under den fjärde deltävlingen inkom 318 155 röster och 546 351 kronor skänktes till Radiohjälpen, att jämföra med 258 030 teleröster och 447 829 kronor förra lördagen.

Fotnot: Tittarsiffran justerades uppåt efter omkring en vecka. Förra lördagens tittarsiffra har justerats från preliminära 3 020 000 till 3 050 000.

Melodifestivalen 2019

Hela Sveriges fest