Melodifestivalen störst i rutan under 2015

Måns Zelmerlöw och Christer Björkman efter segern i Eurovision Song Contest 2015
Måns Zelmerlöw och Christer Björkman efter segern i Eurovision Song Contest 2015

2014 var Melodifestivalen Sveriges näst mest sedda tv-program, strax efter julaftonsklassikern Kalle Anka. Nu visar MMS mätning av tittarsiffror 2015 att Melodifestivalen lyckades klättra upp till förstaplaceringen och bli Sveriges största tv-program.

Sveriges statistikbyrå över tittarsiffror, MMS, släppte sin årsrapport i början av januari 2016. Rapporten visar såväl vilka dagar och tider folk främst ser på tv, som vilka program och kanaler de tittar på. Enligt rapporten är Melodifestivalen det program som fick flest tittare under 2015.

– Det känns fantastiskt. Året innan hade vi en dipp i våra tittarsiffror, så det är oerhört kul att vi kunde ta revansch, säger Christer Björkman, exekutiv producent för Melodifestivalen.

Julaftonsklassikern ”Kalle Anka och hans vänner önskar god jul” knuffade ner Melodifestivalen från förstaplatsen och blev Sveriges mest sedda tv-program 2014.

I den senaste årsrapporten kan man att konstatera att Melodifestivalen återtagit tronen med nästan 3,8 miljoner tittare under finalprogrammet 2015. Sändningen hade dessutom nära 520 000 webbstarter.

– Vi arbetade hårt och ställde våra tittares önskemål i centrum. Programmet utgick från våra värdeord och vi landade väldigt rätt. Siffrorna känns som ett bevis på att tittarna uppskattade det vi gjorde, säger Christer Björkman.

Fullspäckat år

I år är det mycket speciellt som händer i samband med tävlingen. Melodifestivalen fyller 15 år vilket kommer märkas i programmet.

– Vi firar med massor av minnesvärda figurer från programmets 15 år i rutan. De kommer att dyka upp i tävlingen på olika sätt.

Sverige står dessutom som värd för Eurovision Song Contest. Vinnaren av årets upplaga kommer alltså få representera Sverige på hemmaplan. Christer ser ljust på vårens produktion.

– Det är mycket spännande som kommer hända. Årets program kommer att bli minst lika bra som det förra!

Populära på flera plattformer

Svenska folkets intresse för tävlingarna syns på olika plattformar. Eurovision Song Contest hamnar på en tredjeplats över mest sedda webbsändningarna med cirka 713 000 webbstarter.

Melodifestivalen 2019

Hela Sveriges fest