Melodifestivalens rekordstart

Foto: Olle Kirchmeier/SVT

Över 3,6 miljoner tittare och 320 000 unika besökare på webben – Melodifestivalen 2013 brakade loss med rekordresultat!

Första deltävlingen i Melodifestivalen 2013 gick av stapeln i Karlskrona. Det viftades med rosa ballonger, Danny bjöd på lite naket och de två favorittippade bidragen gick vidare till Friends Arena. Och när statistiken trillade in gick det bara att konstatera att Melodifestivalen går hem, hos fler än någonsin.

Över 3,6 miljoner tittare

Danny Saucedo debuterade som programledare för Melodifestivalen, och tillsammans med Gina Dirawi levererade han en delfinal som sågs av 3 605 000 tittare. Det innebär att programmet är den mest sedda premiären av Melodifestivalturnén gennom tiderna.

Edward af Sillén, regissör och manusförfattare, tycker att det är en helt otrolig siffra och är stolt. Han tror att valet av programledare kan ha med den höga siffran att göra.

– Vi valde ju Danny och Gina för att vi hoppades att folk skulle tycka att det var fräscht, nytt och spännande. Nu lägger vi fokus på att hålla detta uppe, leverera och underhålla i fem veckor till, säger han.

320 000 unika besökare

I lördags hade Melodifestivalens officiella webb 320 000 unika besökare, betydlig ökning jämfört med antalet besökare under första deltävlingen förra året. Och Eftersnacket startades över 110 000 gånger under lördagen.

Mycket mera på webben

Nick Borgen pekade med hela handen när han med låten "World Wide Web" hamnade på en niondeplats i Melodifestivalen 1997. Och det tycks vara i hans riktning utvecklingen går.

Exklusiviteten på svt.se/melodifestivalen är hög, med intervjuer, klipp och bilder som ingen annan har. På webbplatsen kan besökarna följa tävlingen på nära håll och läsa allt om artisterna och deras bidrag.

Förutom unikt bildmaterial levereras ett webbprogram, Eftersnack, som i år leds av Josefine Sundström. Varje lördag direkt efter tv-sändningen är det där finalisterna ger sina första intervjuer. Missa inte heller livechatten som pågår under tv-sändningen med artisterna och webbens redaktör Gustav Dahlander i greenroom.

Topp 3 för en deltävling genom tiderna

Här är de tre mest sedda deltävlingarna i Melodifestivalens historia:

1. Göteborg 2006 – 3 644 000 tittare

2. Karlskrona 2013 – 3 605 000

3. Växjö 2012 – 3 415 000

Tittarsiffrorna justeras normalt något uppåt inom en vecka när alla mätningar har räknas in. Siffran från premiärprogrammet från Karlskrona ökade från 3 565 000 till 3 605 000. Dessutom hade de två reprissändningarna av programmet sammanlagt 155 000 tittare.

Melodifestivalen 2019

Hela Sveriges fest