Sverige bestämmer startordningen i Eurovision

Foto: Jessica Gow Scanpix

Startordningen kommer inte att lottas i Eurovison Song Contest 2013. I stället bestämmer SVT som arrangerande tv-bolag i vilken ordning låtarna ska framföras. Regeländringen är permanent. "När man skriver en bok måste man kunna bestämma kapitlens ordning", säger Martin Österdahl, exekutiv producent för tävlingen 2013.

Tidigare har startordningen lottats fram, både till semifinalerna och finalen. Men från och med nu säger Eurovisionsreglerna något annat. Nu är det tv-bolaget som producerar det aktuella årets upplaga av Eurovison som avgör startordningen i final och semifinaler.

– Det här är ett jättestort steg framåt för Eurovision Song Contest. Att fokusera på att förbättra tv-programmen har varit vår ingång ända sedan vi valde Malmö Arena. Vi har velat förbättra kvaliteten och skapa ett sammansatt program. När man bestämmer startordningen kan man väva in humorinslag, programledare med mera där det passar, säger Martin Österdahl.

"Måste kunna bestämma kapitlens ordning"

Som svt.se/melodifestivalen tidigare har berättat är en av ambitionerna inför Eurovision 2013 att göra tv-sändningarna mer organiska och mindre repetitiva. Parollen för detta har varit "from layering to storytelling" – från lager till berättande.

– Det är det här vi menar med den frasen. När man skriver en bok måste man kunna bestämma kapitlens ordning, säger Martin Österdahl.

Hur kommer ni att sätta startordningen?

– Vi kommer att utgå från bidragens tempo, genre och visuella utformning med soloartister och grupper, så att det bli en mix och ett bra flöde av låtar i programmet. Vi ska undvika fallgroparna som man kan hamna om man har lottning och se till att välja en bra öppning och en bra avslutning, med en bra dynamik däremellan.

Sveriges bidrag får lottat startnummer

Det var Eurovisions referensgrupp, där bland annat Sveriges showproducent Christer Björkman ingår, som klubbade igenom den stora regeländringen på sitt senaste möte.

Vilka länder som tävlar i vilken semifinal kommer som vanligt att avgöras av en lottning, som normalt anordnas i januari, där länderna delas in i pooler baserat på hur de har röstat tidigare.

Finalens starordning avgörs på samma sätt. Enbart startnumret till bidraget från det arrangerande tv-bolagets land lottas. Det innebär att det svenska bidraget ensamt kommer att tävla med ett lottat startnummer i finalen i Malmö.

"Måste göras"

Ändringen är permanent och kommer alltså att gälla även 2014 och framåt. Martin Österdahl framhåller att den innebär att Eurovision rör sig mot hur övriga musikprogram ser ut.

– I varenda musikshow bestämmer producenterna över körschemat. Eurovision har varit ett stort undantag. Jag tror att det här kommer att fungera bra alla år, oavsett värd.

De bästa startplatserna i ett så här stort startfält anser många vara de sista, hur resonerar ni där?

– Det finns många olika teorier om det där och lika många åsikter som det finns fans. Det som avgör i slutändan är låten och artisteriet. När det gäller startnummer finns inga absoluta sanningar.

Var det svårt att få igenom ändringen för SVT?

– Vi hade en väldigt bra diskussion med referensgruppen. Vi fick bra frågor och nådde en samsyn där det kändes som att alla runt bordet tyckte att det är rätt. Alla höll med om att ändringen förstås är en förbättring för programmen och att den kanske borde ha gjorts för länge sedan. Tävlingens format har växt sig så stort att det här måste göras nu för att den ska kunna leva vidare.

Innebär det här att Eurovision rör sig mot att vara en tv-show och bort från att vara en tävling?

– Jag skulle inte säga att vi ser det så. Det är ju absolut en tävling, men det är också ett tv-program. Det är viktigt att fokusera på att Eurovision ska ha en växande publik och inte en minskande, och då måste man göra förändringar. Programmet har haft en stapplande följd av låtar som inte bildar ett flöde. Det är helt avgörande att sändningarna är lättittade.

Särar på Norge och Danmark

Startordningen 2013 kommer att sättas av showproducenten Christer Björkman och den exekutiva producenten Martin Österdahl och godkännas av EBU:s executive supervisor och referensgrupp.

– Vi vill att det ska bli bra tv. För tittarna, men också för deltagarna. När producenterna sätter startordningen ökar spänningen i tv-showerna. De tävlande sticker ut i stället för att omges av bidrag med liknande stil och tempo, säger Jon Ola Sand, executive supervisor för Eurovision Song Contest, i ett pressmeddelande.

Referensgruppen har också beslutat att Norge och Danmark kommer att tävla i olika semifinaler, med hänvisning till att man genom att sära på de två grannländerna med många tillresta fans undviker ett snedvridet tryck på biljettförsäljningen. Efter en EBU-lottning är det klart att Danmark kommer att tävla i den första semifinalen och Norge i den andra.

Vad tycker du? Diskutera på vår Facebooksida SVT Melodifestivalen!