Tittarrekord för Andra chansen i Melodifestivalen

Bild på Robin Stjernberg och Anton Ewald.
Två väldigt lyckliga finalister.

Tittarsiffrorna från lördagens Andra chansen skiner ikapp med finalisternas leenden. Över 3,2 miljoner tittare bidrar till den bästa tittarsiffran för Andra chansen – någonsin.

Förra året jublade man över Andra chansens tittarsiffror som var de bästa på fyra år. I år kan man jubla ännu högre. Uppdaterade tittarsiffror visar på att 3 250 000 tittare – en tredjedel av Sveriges befolkning – såg hur Robin Stjernberg och Anton Ewald tog sig vidare till final.

Intresset för Andra chansen har ökat markant

Sedan Andra chansen började sändas 2002 (då under namnet "Vinnarnas val") har intresset ökat markant. När Andra chansen sändes 2005 var siffrorna rekordlåga med knappt 1,5 miljoner tittare. Sedan dess har det vänt och tittarsiffrorna fördubblats.

Carola och Johnsons Andra chans brädad

När Carola och Andreas Johnson tävlade i Andra chansen 2008 bänkade sig 3 090 000 tittare för att se dem förlora i duellen mot Nordman – så många att rekordet hållit i sig i fem år.

Nu är det slaget och pressen på finalen i Friends Arena hård. Förra året såg 4 110 000 tittare när Loreen vann med Euphoria, och ska rekordet från 2006 slås ska siffran komma över 4 240 000 tittare.

Nästan 1,5 miljon till Radiohjälpen

Många ringde in för att rösta på sin favorit, så många som 900 898 röster kom in under kvällen. Det betyder att publiken bidragit till Radiohjälpen med hela 1 476 705 kronor.

De fem mest sedda Andra chansen-sändningarna

Här är de sändningar av program fem i Melodifestivalen sedan 2002 som haft den största tv-publiken:

1. Karlstad 2013: 3 250 000 tittare.
2. Kiruna 2008: 3 090 000 tittare.
3. Nyköping 2007: 3 040 000 tittare.
4. Nyköping 2012: 2 975 000 tittare.
5. Örebro 2010: 2 895 000 tittare.

Fotnot: Ett antal dagar efter finalen justerades tittarsiffran från det preliminära 3 230 000 tittare till det slutliga 3 250 000.

Melodifestivalen 2019

Hela Sveriges fest