Tittarsiffrorna för Melodifestivalen 2015: Så många såg Måns Zelmerlöw vinna

Foto: TT
Måns Zelmerlöw.

Finalen av Melodifestivalen lockade nästan en halv miljon fler till tv:n än föregående år. Så här många såg avgörandet i lördags – och hela Melodifestivalen 2015.

Finalen av Melodifestivalen 2015 har goda förutsättningar att bli årets mest sedda tv-program. Den slutgiltiga tittarsiffran för turnéns höjdpunkt stannade på 3,770 miljoner tittare.

Finalen av Melodifestivalen förra året sågs av 3,315 miljoner tv-tittare.

Ytterligare en kvarts miljon

Tittare som sett finalen på svt.se/melodifestivalen eller SVT Play är inte inräknade i siffran. På webben brukar finalen av Melodifestivalen normalt startas omkring en kvarts miljon gånger.

Efter finalen sågs programmet Eftersnack i SVT1 av 2,370 miljoner tittare (slutjusterad siffra).

Reprissändningen av finalen i SVT1 omkring midnatt på söndagen sågs av 30 000 tittare.

En halv miljon webbesökare

Webbplatsen svt.se/melodifestivalen hade över en halv miljon unika besökare under finalveckan. Resultatet innebär webbplatsens näst starkaste vecka genom tiderna. Endast under finalveckan 2012 har fler unika besök mätts upp. Besök på svtplay.se/melodifestivalen är inte inräknade i statistiken.

Utöver detta nåddes miljontals av Melodifestivalen konton på Facebook, Instagram, Twitter, YouTube och Snapchat.

Alla tittarsiffror, antal röster och pengar till Radiohjälpen

Siffrorna för Melodifestivalen 2015 har gjort avtryck i tv-historien. Här är uppgifterna från hela årets programserie.

Finalen:

  • Tittarsiffra: 3 770 000 – tolfte mest sedda programmet av Melodifestivalen sedan nutida sätt att mäta tv-tittning infördes.
  • Antar röster: 1 555 557 (appen användes inte).
  • 2 996 229 kronor skänktes till Radiohjälpen.

Deltävling 1:

  • Tittarsiffra: 3 450 000 – näst bästa för deltävling 1 genom tiderna.
  • Antal röster: 1 215 965.
  • 609 463 kronor skänktes till Radiohjälpen.

Deltävling 2:

  • Tittarsiffra: 3 370 000 – näst bästa för deltävling 2 genom tiderna.
  • Antal röster: 2 382 636.
  • 659 055 kronor skänktes till Radiohjälpen.

Deltävling 3:

  • Tittarsiffra: 3 170 000 – fjärde bästa för deltävling 3 genom tiderna.
  • Antal röster: 2 865 979.
  • 818 793 kronor skänktes till Radiohjälpen.

Deltävling 4:

  • Tittarsiffra: 3 135 000 – sjunde bästa för deltävling 4 genom tiderna.
  • Antal röster: 2 573 350.
  • 764 932 kronor skänktes till Radiohjälpen.

Andra chansen:

  • Tittarsiffra: 3,055 miljoner – tredje bästa för Andra chansen genom tiderna.
  • Antal röster: 3 830 306 – rekord genom tiderna.
  • 712 062 kronor skänktes till Radiohjälpen.