Tittarsiffrorna för Melodifestivalen 2016: Så många såg Frans vinna

Frans

Så här många såg avgörandet i lördags – och hela Melodifestivalen 2016.

Finalen av Melodifestivalen 2016 har goda förutsättningar att bli årets mest sedda tv-program. Tittarsiffran för turnéns höjdpunkt stannade på 3,565 miljoner tittare.

Siffran är lägre än 2015 och tar ingen högre plats på listan över de mest sedda finalerna genom tiderna. Förra året såg 3,770 miljoner finalen. Finalen av Melodifestivalen 2014 sågs å andra sidan av ”bara” 3,315 miljoner tv-tittare och hamnar lägre på listan.

I siffran är inte tittare på webb- eller reprissändningar inräknade. Teckenspråksversionen som sändes i SVT24 hade 145 000 tittare.

Rekord på webben

Samtidigt har svt.se/melodifestivalen slagit alla tidigare besöksrekord. Under de sex turnéveckorna har webbplatsen fått mer än 2 miljoner unika besökare. Besök på svtplay.se/melodifestivalen är inte inräknade i siffran.

Finalveckan registrades 648 344 besök på svt.se/melodifestivalen, vilket gör denna vecka till den mest välbesökta på webbplatsen någonsin.

Melodifestivalens olika kanaler på sociala medier har samtidigt nått nya rekordnivåer.

Alla tittarsiffror, antal röster och gåvor till Radiohjälpen

Här är uppgifterna från hela årets programserie.

Finalen:

  • Tittarsiffra: 3 565 000.
  • Antar röster: 12 643 275 – rekord genom tiderna.
  • 2 174 489 kronor skänktes till Radiohjälpen.

Deltävling 1:

  • Tittarsiffra: 3 340 000 – femte högsta för deltävling 1 genom tiderna.
  • Antal röster: 4 389 687 – rekord genom tiderna (överträffades i deltävling 2).
  • 477 689 kronor skänktes till Radiohjälpen.

Deltävling 2:

  • Tittarsiffra: 3 210 000.
  • Antal röster: 4 647 934 – rekord genom tiderna (överträffades i Andra chansen).
  • 487 371 kronor skänktes till Radiohjälpen.

Deltävling 3:

  • Tittarsiffra: 3 285 000 – tredje högsta för deltävling 3 genom tiderna.
  • Antal röster: 4 389 051.
  • 425 474 kronor skänktes till Radiohjälpen.

Deltävling 4:

  • Tittarsiffra: 3 125 000.
  • Antal röster: 4 592 313.
  • 628 870 kronor skänktes till Radiohjälpen.

Andra chansen:

  • Tittarsiffra: 2 960 000 – sjätte högsta för Andra chansen genom tiderna.
  • Antal röster: 6 059 917 – rekord genom tiderna (överträffades i finalen).
  • 441 413 kronor skänktes till Radiohjälpen.

Tittarsiffror som du hittar på andra håll än svt.se/melodifestivalen är ofta någon av de preliminära och därför marginellt lägre än de egentliga tittarsiffrorna. Tittarsiffran för finalen i denna artikel är uppjusterad för on demand-tittare från den preliminära tittarsiffran, som var 3,465 miljoner.