Tittarsiffrorna för Melodifestivalen 2017: Så många såg Robin Bengtsson vinna

Robin Bengtsson

Så här många såg avgörandet – och hela Melodifestivalen 2017.

Melodifestivalen 2017 är den fjärde mest sedda säsongen av programmet – genom alla tider. Sedan deltävlingarna startade 2002 har den sammanlagda tittarsiffran för de sex programmen bara varit högre vid tre tillfällen.

3,8 miljoner i finalen

Hela 3,825 miljoner tittare såg finalen i SVT1 i lördags. Siffran justerades upp för on demand-tittning från 3,795 miljoner efter en vecka. Det innebär att finalen blir den mest sedda sedan 2013. Sedan dess har det allmänna tv-tittandet sjunkit med flera tiotals procent.

– När vi nu sammanfattar årets Melodifestivalturné är vi väldigt nöjda. Antalet röster som skickats in har slagit rekord i mer än hälften av programmen och 3,8 miljoner valde att följa Robin Bengtssons vinst i finalen. Sammantaget visar det att engagemanget för tävlingen och låtarna bara blir starkare och att innehållet i Melodifestivalen verkligen faller tittarna i smaken, säger Anette Helenius, projektledare för Melodifestivalen, i ett pressmeddelande.

Samtidigt såg 85 000 den direktsända teckenspråkstolkade sändningen av finalen i SVT24.

Reprissändningar av programmet är inte inräknade i tittarsiffran.

Rekord för Melodifestivalen online

Tittare på webbsändningen av finalen på SVT Play och svt.se/melodifestivalen är ännu inte färdigräknade och ingår inte i tittarsiffran. De fyra deltävlingarna har setts på webben av i snitt 304 000, vilket är en ökning från föregående år med 21 procent.

Under turnén har intresset för webbplatsen svt.se/melodifestivalen också slagit nytt rekord genom tiderna.

Flera av Melodifestivalens olika kanaler på sociala medier har samtidigt nått nya rekordnivåer.

Programserien Melodifestivalen 2017 har gjort avtryck i tv-historien med den fjärde högsta tittarsiffran för deltävling tre genom tiderna, den tredje högsta för deltävling fyra genom tiderna och den näst högsta för Andra chansen genom tiderna. Andra chansen hade fler tittare än när Carola tävlade 2008.

Alla tittarsiffror, antal röster och gåvor till Radiohjälpen

Här är uppgifterna från hela årets programserie.

Finalen:

  • Tittarsiffra SVT1: 3 825 000.
  • Antar röster: 13 566 778 – rekord.
  • 3 765 963 kronor skänktes till Radiohjälpen.

Deltävling 1:

  • Tittarsiffra SVT1: 3 260 000.
  • Tittarsiffra online: 291 648.
  • Antal röster: 5 706 113 – deltävlingsrekord (överträffades i deltävling 3).
  • 552 745 kronor skänktes till Radiohjälpen.

Deltävling 2:

  • Tittarsiffra SVT1: 3 145 000.
  • Tittarsiffra online: 264 071.
  • Antal röster: 5 395 695.
  • 391 340 kronor skänktes till Radiohjälpen.

Deltävling 3:

  • Tittarsiffra SVT1: 3 245 000 – fjärde högsta för deltävling 3 genom tiderna.
  • Tittarsiffra online: 262 257.
  • Antal röster: 5 756 071 – deltävlingsrekord.
  • 557 520 kronor skänktes till Radiohjälpen.

Deltävling 4:

  • Tittarsiffra SVT1: 3 465 000 – tredje högsta för deltävling 4 genom tiderna.
  • Tittarsiffra online: 397 940.
  • Antal röster: 4 951 648.
  • 497 554 kronor skänktes till Radiohjälpen.

Andra chansen:

  • Tittarsiffra SVT1: 3 150 000 – näst högsta för Andra chansen genom tiderna.
  • Tittarsiffra online: 197 694.
  • Antal röster: 7 223 709 – Andra chansen-rekord.
  • 559 599 kronor skänktes till Radiohjälpen.

Sammanlagt hade Melodifestivalen 20 090 000 tittare, vilket är det fjärde högsta genom tiderna efter 2013, 2012 och 2008. Tittarnas sammanlagda gåvor till Radiohjälpen blev 6 324 721 kronor.

Tittarsiffror som du hittar på andra håll än svt.se/melodifestivalen är ofta någon av de preliminära och därför marginellt lägre än de egentliga tittarsiffrorna.

Melodifestivalen

Musiktävling