Var med i Melodifestivalen 2019 – vanliga frågor

Christer Björkman framför Melodifestivalloggan.
Christer Björkman

Vill du vara med och tävla? Här finns svaren på de vanligaste frågorna om att skicka in bidrag till tävlingen.

Jag har en låt som jag vill skicka in till Melodifestivalen 2019. Hur gör jag?

För att din låt ska komma med i urvalet till Melodifestivalen 2019 laddar du upp den i vårt inskickssystem.

Jag vill vara med som artist, hur gör jag?

SVT förbehåller sig rätten att välja artister till Melodifestivalen, men vanligast är att den artist som sjunger en låt som antas till tävlingen också i slutändan framför den i tv-programmet. Med andra ord är det bästa sättet för att få vara med som artist att sjunga en bra låt som skickas in till Melodifestivalen.

När måste bidraget vara inskickat?

Sluttiden är den 17 september klockan 11.59.

När får jag veta om min låt kommit med i Melodifestivalen?

På grund av det mycket stora antalet sökande ber vi om förståelse för att vi bara har möjlighet att kontakta de låtskrivare som kommit med i Melodifestivalen. Alla som blir uttagna får beskedet i oktober–november.

Hur stor chans har jag att komma med?

För att få bästa möjliga musiktävling söker SVT med ljus och lykta efter den bästa musiken, så det gäller att ha en stark låt. Omkring 2 500 bidrag skickas normalt in till Melodifestivalen. Totalt kommer 28 bidrag att delta i tävlingen.

Jag skickar med en bild, vilket filformat ska den ha?

Bilderna som skickas in ska vara av typen .jpeg, eller .png. Om bilden väger alltför många megabyte (MB) kan i vissa fall uppladdningsproblem uppstå. Bild behöver dock inte laddas upp om bidraget framförs av demoartist.

Det står "Kodar om..." och/eller jag får inte upp valet där jag kan verifiera min låt, hur gör jag?

Efter att uppladdningen startat kommer status för aktuellt bidrag automatisk ändras under processens gång. Från "Laddar upp" till "Kodar om" och slutligen "Färdig". Om status blir "Misslyckad" så är det något fel på ljudfilen du försöker ladda upp. Prova även att vänta en stund, logga ut och sedan logga in igen om det uppstår problem.

Jag har laddat upp en låt, men när jag försöker lyssna på den på mitt användarkonto spelas den inte. Har uppladdningen fungerat?

Efter uppladdning kan det ta några minuter innan låten kodats om. Den har då en annan status som gör att du inte kan lyssna på den. Om du laddar om sidan lite senare och det då står att det går att verifiera och/eller lyssna fungerar det.

Jag har problem med filens format, hur ska jag preparera min fil för att kunna skicka in den?

Kontrollera att filen du försöker ladda upp är en Mp3-fil. Du kan bara skicka in Mp3-filer. Prova att skapa en Mp3-fil från låtens ursprungsformat igen om du stöter på problem. Gör filen så ren från information som möjligt så att den endast innehåller musiken och ett filnamn.

Vilken webbläsare ska jag använda?

Uppladdningssystemet fungerar med Internet Explorer, Firefox, Google Chrome och Safari. Eventuellt kan du lösa ett problem med en uppladdning genom att byta webbläsare. Att ladda ner en webbläsare tar ett par minuter och kan göras via dess webbplats. Systemet fungerar bäst med de senaste versionerna av webbläsarna.

Hur måste min Internetanslutning fungera?

Du behöver bara en vanlig Internetanslutning för att kunna ladda upp din låt, men om du får problem kan du försöka med att ladda upp låten från en annan anslutning och en annan dator. Om din anslutning till Internet bryts när du arbetar i systemet kan uppladdningen misslyckas. I så fall kommer du att se att ditt bidrag inte finns på plats på ditt användarkonto.

Jag får ingen bekräftelse via e-post, har min uppladdning fungerat?

Inga bekräftelsemeddelanden skickas ut. Om du ser att uppladdningen är genomförd när du är inloggad betyder det att den finns i systemet och allt är i sin ordning.

Ovanstående svar och hänvisningar hjälper inte, hur gör jag för att skicka in min låt?

Om du har möjlighet till det kan det hjälpa om du provar flera olika Internetanslutningar och flera olika webbläsare vid flera olika tillfällen samt att skapa nya Mp3-filer. I de flesta fall löser detta de uppladdningsproblem som kan förekomma. Kontakta annars Melodifestivalens Karin Gunnarsson på e-postadressen karin.gunnarsson@svt.se med eventuellt ID som systemet har gett bidraget, låttitel samt en beskrivning av hur felet artar sig. Bifoga gärna en skärmdump.

Jag har en annan fråga om uttagningen till Melodifestivalen, var vänder jag mig?

Se tävlingsreglerna för Melodifestivalen 2019. Om du inte hittar svar på din fråga om reglerna till Melodifestivalen 2019 där kan du vända dig till Karin Gunnarsson på e-postadressen karin.gunnarsson@svt.se.

Where can I find information in English?

Please read the rules for Melodifestivalen 2019 in English. If you are not living in Sweden, you can still enter songs written in collaboration at least one Swede.

Melodifestivalen 2019

Hela Sveriges fest