Resenärers krav på ekonomiskt ersättning från SJ ökade med 40 procent i juni 2018 jämfört med juni föregående år. I juni 2018 kom det in 52 500 krav. Foto: Dam Ihse/SCANPIX

105 000 krav på ersättning av SJ

Uppdaterad
Publicerad

Kraven på ekonomisk kompensation av SJ väller in från resenärer som drabbats av inställda tåg och förseningar. Under andra kvartalet 2018 har 105 000 ärenden kommit in till SJ. Det är en kraftig ökning jämfört med 2017.

SJ redovisar sina kunders krav varje kvartal. Under andra kvartalet – april till juni 2018 – har 105 000 ärenden kommit in, varav 52 500 var i juni.

Det kan jämföras med 37 500 ärenden i juni 2017. Det innebär en ökning med 15 000 krav jämfört med samma månad i fjol. Det är en ökning med 40 procent.

”Naturlig ökning”

– Med tanke på de många störningar som har varit följer det naturligt att antalet ersättningsärenden också ökar, uppger Agnes Hägg på SJ:s presstjänst.

När det gäller juli 2018 finns det inga siffror sammanställda ännu. Men dessa väntas också öka kraftigt när kraven för tredje kvartalet 2018 redovisas.

Även tågoperatören MTR uppger att man ser en ökning av ersättningskrav under sommaren men vill inte lämna ut uppgifter om hur många ärenden det handlar om.

Tågbolagen har haft stora problem med trafiken även under sommarmånaderna efter juni.

Solkurvor

Just nu är trafiken inställd på en rad sträckor i Götaland på grund av risken för solkurvor i värmen. Det gäller framförallt inte SJ utan länstrafikbolag som Kalmar länstrafik, Jönköpings länstrafik och Västtrafik. 

Trafikverket uppmanar resenärer att kontakta sina tågbolag i hopp om klarhet i vad som gäller.

Samtidigt har elfel, planerade banarbeten och skogsbränder i närheten av spåren lett till kraftiga förseningar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.