SVT:s omtalade klipp om Snoppen och snippan har gjort stor succé på YouTube. Foto: SVT

Här är årets 10 mest populära Youtube-klipp i Sverige

Uppdaterad
Publicerad

Hela 4,4 miljoner gånger har 25-årige Daniel Norbergs parodi av Melodifestivalen visats på Youtube – och han toppar listan över årets populäraste klipp. Silvermedaljen går till SVT:s klipp ”Snoppen och snippan”, känd från Bacillakuten.

Varje vecka besöker 3,8 miljoner svenskar Youtube – videoplattformen på internet, som har över en miljard användare världen över.

I dag presenterades listan på de mest sedda klippen i Sverige 2015. Toppar gör komikern och tidigare Idol-deltagaren Daniel Norberg. Klippet som driver med artisterna som var med i Melodifestivalen har visats över 4,4 miljoner gånger.

– Varje minut laddas 400 timmar material upp på Youtube så det är verkligen en bedrift att komma med på listan, säger Farshad Shadloo, kommunikationsansvarig på Google som äger videosajten.

SVT med på listan

SVT finns representerade på listan. Musikvideon med Snoppen och Snippan från SVT-programmet Bacillakuten på Barnkanalen hamnar tvåa. På nionde plats hamnar ett klipp från Robert Gustafsson och Johan Rheborgs tv-serie om Morran och Tobias som visades på SVT.

Farshad Shadloo säger att det finns tre övergripande typer av klipp som slår på Youtube.

– Det ena är enskilda virala klipp som man aldrig kan förutspå. Snoppen och snippan är ett bra exempel på det. Sedan finns det professionella ”Youtubers” som Daniel Norberg som toppar listan. Stjärnor som har mångmiljonvisningar och massor av fans. Det tredje är blogging, som Therese Lindgren som tidigare var mest populär i text och nu har flyttat till Youtube. I hennes klipp, som hamnade på sjätte plats, berättade hon hur hon blev dumpad av sin kille, säger Farshad Shadloo.

PewDiePie populärast

Med på listan finns också SVT-profilen Niklas Källners klipp då han testar Robert Gustafsson på dialekter och skådespelaren Alicia Vikander som visar talk show-stjärnan Jimmy Fallon hur ett svenskt midsommarfirande går till. På fjärde plats hamnar humortrion I Just want to be cool som haft två egna webbserier på SVT.

Världens mest populära Youtuber, svenske PewDiePie, är däremot inte med på listan. Trots att han har 38 miljoner prenumeranter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.