– I städer som London och Paris bygger man miltals med cykelbanor, ökar antalet cykelparkeringar och tar bort bilparkeringar på gator för att gynna cyklingen, men i Sverige händer väldigt lite, säger lobbyorganisationen Svensk cyklings vd Klas Elm till SVT. Foto: Michael Jansson/SVT

Cykelboom i landet – men svensk cykelpolitik får kritik

Uppdaterad
Publicerad

Ny statistik från cykelbranschen visar att försäljningen av cyklar har ökat med 30 procent under det senaste året. Men kritiker tycker inte att den svenska cykelpolitiken hänger med i utvecklingen.

– Tidigare har vi slagit oss för bröstet i Sverige, men nu har resten av Europa kört om oss, säger Klas Elm, vd på Svensk cykling.

Europeiska cykelförbundet ECF uppskattar att cyklingens årliga globala fördelar är värda 150 miljarder euro. De största posterna är ”längre och hälsosammare liv (73 miljarder euro) och ”cykelturism” (44 miljarder).

Enligt Trafikverket satsar svenska staten och kommunerna tillsammans runt 1,7 miljarder på cykling i år. Som en jämförelse har Storbritannien aviserat 2,2 miljarder pund över fem år på cykelsatsningar, och Irland vill utöka cykling till 10 procent av transportsektorn.

Paris satsar en och en halv miljard euro på 650 kilometer ny cykelbana. I en intervju med tidningen Le Parisien bekräftar också miljöpartisten David Belliard att man kommer att bort 50 procent av parkeringsplatserna för bilar på Paris gator.

– I städer som London och Paris bygger man miltals med cykelbanor, ökar antalet cykelparkeringar och tar bort bilparkeringar på gator för att gynna cyklingen, men i Sverige händer väldigt lite, säger lobbyorganisationen Svensk cyklings vd Klas Elm till SVT.

– Sverige står sig väldigt bra historiskt jämfört med de investeringar vi gjort tidigare, och staten satsar årligen mer och mer pengar på infrastruktur för cykel. Men jag tror att vi behöver göra allmänheten mer medveten om fördelarna med cykling, säger Rami Yones, ordförande i Nationella cykelrådet som arbetar för Trafikverket.

”Våga välja cykeln”

Trafikverket uppskattar att sju av tio stockholmare kan cykla till sitt jobb på mindre än en halvtimme, men trots den ökande trenden är det fortfarande endast en av tio som har cykeln som huvudsakligt färdmedel

– De ekonomiska styrmedlen för infrastruktur är viktiga, men i grunden handlar det här om en kunskap och vilja från allmänheten att våga välja cykeln, säger Rami Yones på Trafikverket.

Men Svensk cyklings vd Klas Elm tycker att större satsningar behövs.

– Man kan ta bort beskattningen av tjänstecyklar, och man kan laborera med träningsbidraget som arbetsgivare ger. Bilstaden är inte framtiden, och jag tror att den här förändringen vi ser under det märkliga 2020 kommer att bidra till att vi måste komma ifatt resten av Europa, säger Klas Elm.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.