Därför stoppas inte ”spökflygen” – EU får kritik

Uppdaterad
Publicerad

Så kallade slottider är flygbolagens kassako. För att behålla dem måste bolagen använda en majoritet av sina start- och landningstider, även om det inte finns några passagerare. 100 000 tomma plan väntas flyga över Europa under vintersäsongen, beräknar miljöorganisationen Greenpeace. 

EU:s regler för slotsystemet innebär, bortsett från tillfälliga regeländringar, att flygbolag måste använda 80 procent av sina start- och landningstider vid flygplatser inom EU för att få behålla dem till nästa år.  

Systemet gör att flygbolag kör sina rutter även om det inte finns passagerare, menar kritiker.  Nu ska framtiden för de så kallade spökflygen diskuteras på ett EU-toppmöte tillsammans med aktörer inom flygbranschen. Samtidigt får EU kritik för sin byråkrati.

Europaparlamentarikern Jakop Dalunde (MP) tillhör EU:s gröna grupp, som ett flertal gånger har ifrågasatt kommissionens regler för slottider.  

– De är värda otroligt mycket i ekonomiska termer. Det har funnits flera tillfällen där slottider är den största ekonomiska posten i balansräkningen hos ett flygbolag.  

”Inte sett bevis”

Stefan de Keersmaecker, EU-kommissionens talesperson i transportfrågor, menar att det är svårt att få en överblick över hur stort problemet med spökflygen är.  

– Det är möjligt att planen inte är fullbokade men vi har inte sett bevis för att det flygs tomma flygplan. 

Enligt Greenpeaces beräkning väntas 100 000 tomma, eller nästan tomma, plan flyga över Europa under vintersäsongen 2021-2022, men den siffran är svår att kontrollera.

Konkurrenshämmande 

Lufthansa Group uppger att 18 000 av deras flygplan kan komma att flygas med få eller inga passagerare under vintern.  

Ryan Airs vd menar att Lufthansa kan slippa problemen med tomma flygplan genom att sänka biljettpriserna.  

Flera lågprisbolag anser att de nuvarande reglerna för slotsystemet är konkurrenshämmande då stora bolag kan behålla attraktiva slottar även om de saknar passagerare, enligt Transportföretagens branschchef Fredrik Kempfe.  

Så kan systemet förändras  

De gröna i EU-parlamentet föreslår ett marknadssystem där slotarna auktioneras ut inför varje säsong istället och då ägs av bolagen – oavsett om de används eller inte. De gröna menar att EU:s nuvarande regler tvingar flygbolagen att göra klimatovänliga val och att kritiken mot flygbolagen är missriktad.  

– Det är ju privata företag som agerar på en fri marknad. Varför skulle de fatta ekonomiskt irrationella beslut där de riskerar att tappa slottider som är värda tiotals miljoner dollar eller euro. Skäll på det politiska systemet istället som skapat ett regelverk som ger dessa bisarra incitament, säger Jakop Dalunde (MP). 

EU-kommissionen menar att alla delar av flygtrafiken ska anpassas för att möta EU:s klimatmål och att lärdomar från pandemin kommer att beaktas i en eventuell förändring av systemet.

Detta är slotsystemet

Flygtrafiken i Europa koordineras genom att flygbolagen köper tider för start och landning per vinter- och sommarsäsong.  

De får automatiskt behålla tiderna samma säsong året efter om minst 80 procent av tiderna används. Når man under gränsen kan ett annat flygbolag ta över den tiden i stället. 

I början av 2020 minskade flygresandet drastiskt på grund av pandemin. Flera bolag valde då att flyga med få eller inga passagerare för att inte förlora sina tider till konkurrenter. 

Sedan dess har EU gjort tillfälliga regeländringar för att undvika onödiga flyg: 

• 1 mars 2020 – 27 mars 2021 tas regeln tillfälligt bort. 

• 28 mars 2021 – 27 mars 2022 är gränsen 50 procent. Flygbolag kan också lämna tillbaka max hälften av sina tider utan konsekvens, och en särskild undantagsregel införs för resor som påverkas av restriktioner 

• 28 mars 2022 – 27 oktober 2022: Gränsen sätts till 64 procent och undantagsreglerna blir kvar. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.