Foto: Scanpix

640 000 svenskar utan konsumentstöd

Uppdaterad
Publicerad

Antalet kommuner som erbjuder konsumentrådgivning har minskat de senaste åren.

I dag saknar över en halv miljon svenskar konsumentstöd.

Nu utreder regeringen ett förslag på en rikstäckande konsumentupplysning, via internet och telefon. Men många ser en risk med att det skulle kunna leda till att ännu fler kommuner lägger ner det lokala konsumentarbetet.  

Problem som uppstått i samband med renoveringar eller köp av byggtjänster är bara ett av de områden där invånarna i Västerås kan få hjälp av kommunens konsumentjuridiska rådgivning. Hit kan man vända sig med de flesta frågor som rör köp av en vara eller en tjänst. Att erbjuda konsumentrådgivning är frivilligt för kommunerna, men i Västerås ser man det som en självklarhet.

–Efterfrågan är enorm, tjänster och produkter, hur man handlar och tillgången till information och hur man beställer över internet har ju ändrats. Det har blivit svårare för konsumenten att kunna göra medvetna val, så det är viktigt att tillhandahålla det här lokalt på plats, säger Cecilia Collin som arbetar som konsumentjuridisk rådgivare på Västerås stad.

Ifrågasätter kommunens ansvar

Men det är inte alla som erbjuder den här sortens hjälp, en dryg tiondel av Sveriges kommuner saknar konsumentvägledning och 640 000 av landets invånare får därför klara sig utan konsumentstöd. I exempelvis Stockholms län saknar hela nio kommuner konsumentrådgivning.

En av dem är Täby, och Mats Hasselgren som är vice ordförande i Täby kommunstyrelse ifrågasätter om det är kommunens ansvar att vägleda konsumenter:

–Man behöver inte gå till den lokala konsumentvägledaren för att fråga ”ska jag köpa den här” eller ”är den här resan säker”, det handlar också om att man har förutsättningar att ta hand om sitt eget liv, säger Hasselgren.

”Det finns en risk”

Just nu utreder regeringen ett förslag för rikstäckande konsumentrådgivning via en hemsida och en telefonlinje som skulle drivas av konsumentverket. I sitt remissvar till utredningen skriver en annan huvudstadskommun – Stockholms stad att de med den nya lösningen skulle kunna tänka sig att avskaffa sin konsumentvägledning.

Kritik har riktats mot att förslaget skulle kunna innebära att fler kommuner la ner sin rådgivning. Men Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson tycker man inte att en central konsumentupplysning ska ses som en ersättning till kommunens rådgivning.

–Det finns en risk och det är därför utredaren är väldigt tydlig med att det är viktigt att det är en helhetslösning och att kommunerna fortfarande är navet i den här verksamheten.

–Alla har ju inte tillgång till internet, och det är väldigt många av konsumenterna som behöver personlig rådgivning och där fyller mötet med de personliga rådgivarna en mycket stor uppgift.

Tror du att medborgarna skulle kunna lösa den här typen av problem själva?

–Uppenbarligen inte eftersom de kontaktar oss. Det är ju ganska svåra frågor, svarar Cecilia Collin.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.