Volvo Cars har flera fabriker i Sverige. Foto: ADAM IHSE / TT

Analys: ”En säregen kombination av nostalgi och science fiction”

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Volvos börsintroduktion är en säregen kombination av nostalgi och science fiction. För en del aktieveteraner är det folkaktien med folkbilen som är tillbaka. Men det nya börsbolaget är i själva verket en satsning i månghundramiljardersklassen på en osäker och annorlunda framtid.

Kristina Lagerström

Ekonomikommentator

Man skulle kunna kalla det årtusendets börsnyhet. Volvobilarna backade ut från börsen 1999 i och med att Ford köpte Volvo Personvagnar från Volvokoncernen, och när de nu vänder åter är det alltså 2000-talspremiär.

Mycket har hänt. Då hade de sista Volvo 940 precis rullat av bandet, och det var fortfarande kombibilar och sedanmodeller som gällde – inom några år kanske det inte ens finns förare bakom ratten på Volvobilarna.

Volvo cars

Flera miljarder i nytt kapital

Ford fick köpa därför att det var svårt att få tillräcklig lönsamhet på Volvo. Volymerna, bara några hundra tusen bilar, var för små. Resurserna från Ford behövdes, inte minst för att kunna utveckla nya, stora, dyra modeller. SUV:arna var på gång. Efter finanskrisen tog kinesiska Geely över. Resurser pumpades in. Nu säljer Volvo över 700 000 bilar om året med finanserna i ordning.

Men ändå är man, precis som förra årtusendet, rädd att pengarna inte ska räcka till för den snabba utvecklingen i den tuffa konkurrensen. Det är därför Geely sätter bolaget på börsen. I samband med börsintroduktionen tar man in 25 miljarder i nytt kapital. Och, kanske viktigare, är man på börsen kan det gå snabbt att få in mer pengar vid behov.

Tidigare har SUV:ar gett klirr i kassan

Det är säkert rätt tänkt – bilindustrin står mitt uppe i den största förändringen sedan den föddes och ersatte hästen. Klimatet har fått nog, förbränningsmotorn ska bort. Volvo självt har som mål att helt sluta med förbränningsmotorer till 2030. Redan år 2025 ska hälften av försäljningen vara elektrisk.

Det kostar hur mycket pengar som helst – Volkswagen lägger 750 miljarder kronor på omställningen de närmaste åren. Men vad värre är: De flesta av de gamla biltillverkarna ligger långt efter både klimatkrav och nya konkurrenter som har börjat från noll, som Tesla.

Det gäller inte minst Volvo. För under 2000-talet har Volvo satsat hårt på att göra SUV:ar, större och större. Det har lönat sig ekonomiskt. Eftersom bilarna är dyrare är det högre vinstmarginal på dem. Framtidsbilarna blev SUV:ar i laddhybridutförande, med elmotor som räcker några få mil, men sen en jättemotor på 300 hästkrafter som drivs fossilt.

Helt eldrivna bilar tar vi sen, resonerade man.

Släpar efter gällande elbilar

Det visade sig vara en missbedömning. Larmrapporterna om klimatet har blivit värre. Kraven på elektrifiering, framförallt i Europa, har kommit snabbare än man tänkt. Det gäller för övrigt andra biltillverkare också – många räknade med att kunna sälja dieseldrivna småbilar med jämförelsevis låga koldioxidutsläpp ett bra tag.

Under tiden som vanliga biltillverkare har satsat på diesel och laddhybrider har Tesla och andra nya elbilstillverkare lyckats ta sig in på bilmarknaden med besked, och gjort att helelektriska bilar efterfrågas allt mer. Här i Sverige är den näst mest sålda klimatbonusen en ren elbil, Volkswagen ID 4. I topp finns en mindre laddhybrid av märket Kia, och först på tredje plats kommer Volvos laddhybrider.

I Europa var 7,5 procent av nybilsförsäljningen under april-juni rena elbilar. Volvo redovisar inte rena elbilar och laddhybrider var för sig utan klumpar ihop dem. Men här i Sverige är bara drygt 2 procent av Volvobilarna som sålts i år rena elbilar.

Så, att köra ikapp och förbi på bilmarknaden blir en dyr och svår utmaning. Och den kinesiska huvudägaren blir kvar. Bra för stabiliteten kanske, men kanske problematiskt när bilarna innehåller mer och mer data om förarna som eventuella köpare kanske inte vill riskera att den kinesiska staten lägger vantarna på.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Volvo cars

Mer i ämnet