Analys: ”Ett fokus på lågpris kan ge konstgjord andning”

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Handeln förändras i grunden. Ett fokus på lågpris kan ge konstgjord andning. Utanför Falkenberg har en ny handelsplats skapats med Elgiganten, Rusta och Dollarstore. Där finns också Willys och Lidl. Är det framtiden?

Johanna Cervenka

Ekonomikommentator

Stora lådor med förhållandevis billiga varor på en åker. Eller med ett finare ord: klustrad handel utanför stadskärnan.

Det är sant att lågprishandeln växer både i USA och i Sverige. Men i USA har lågprishandeln inte bara mötts med klang och jubel utan också setts som något som kannibaliserar på den vanliga handeln. Där har Dollar Store och deras wannabees utmanat inte bara varuhuskedjor som Macys och Nordstrom utan också apotekskedjor och matvaruhandlare. Pengar som tidigare gått till det lokala näringslivet genom jobb och skatt tillbaka in i kommunen försvinner i väg.

Har hittat en nisch i USA

Om Sverige skulle följa det amerikanska exemplet har lågprishandeln hittat en nisch där ingen tidigare verkade – en nisch som satsar på att det finns en stor grupp människor i Sverige som inte har råd att handla någon annanstans.

Kan lågpris rädda de svenska handlarna? Dollarstore kan mycket väl utmana Clas Ohlson, Åhléns, och Coop Forum – men inte rädda dem.

Hemleverans långt borta i Sverige

Särskilt i en tid som transporter och logistik inte hunnit med att möta kundernas allt starkare krav på snabbt tillfredsställande, med hemklickade varor online, så finns där en växande marknad.  

Men det är varor som är utbytbara och som lätt kan googlas fram av både barn och äldre. Det pratas mycket om vad som ska hända när Amazon etablerar sig i Sverige. Amazon är redan här, menar Thomas Möller Jensen på Boston Consulting Group som analyserat hur vi svenskar shoppar i över 20 år. Det tar bara ett par dagar att få ditt paket levererat från Amazon. Men alla som har fått ett paket levererat hem till sig från en näthandel vet att du möts av avier och köer på upphämtningsställen.

Hemleverans är ett väldigt vitt begrepp och den två timmars leverans som Amazon Prime erbjuder i vissa delar av USA är långt borta i Sverige. Fortfarande är det många som vill prova i butik – men ju lättare det blir att skicka tillbaka paket, desto mindre behov lär vi ha av det. 

Svårare att slåss mot e-handeln

Mellanmjölken, affärer som erbjuder varumärken som du kan hitta var som helst – Twilfit, Åhlens, Xxl, Clas Ohlson och Stadium får allt svårare att slåss mot både lågprishandeln och en e-handel där du ett klick bort kan prisjämföra större inköp.   

Samtidigt som vi handlar mer lågpris så efterfrågas fler nischbutiker för nördar – för de som vill ha initierade säljare som skapar relationer till kunden till dig och gärna betalar lite extra för att köpa den där speciella cykeln, sminket eller skidorna.

I högkonjunktur i kombination med minusränta finns det också många svenskar som gärna betalar för lyx och känslan av att höra till. I gallerior och stadskärnor skapas stora ytor för restauranger och kaféer, mindre för själva handeln. Om varor vi inte bryr oss om har blivit mer priskänsliga kan lågprisvaruhandeln ge viss lustgas i en annan dyster diagnos för handeln.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.